Field Experiments and Firms: Practical Applications of Behavioral Economics
Field experimenty a firmy: praktické využití poznatků behaviorální ekonomie
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62382Identifikátory
SIS: 136735
Kolekce
- Kvalifikační práce [18149]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Korbel, Václav
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
16. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
field experiments, behavioral economics, experimental economicsKlíčová slova (anglicky)
field experimenty, behaviorální ekonomie, experimentální ekonomieNedávný vývoj na poli experimentální ekonomie přinesl mnoho nových metod, které by mohly být přínosné jak pro firmy, tak pro ekonomy. Experimentální ekonomové tak provádějí field experimenty, které na rozdíl od klasických la- boratorních studií zkoumají vliv intervence v přirozeném prostředí účastníků. To vychází z teorie, že lidé se ve svém přirozeném prostředí chovají nenuceně, a tak i výsledky experimentu více odpovídají realitě. Správná aplikace field experimentů ukazuje, že pomocí těchto experimentů lze významně ovlivnit tržní pozici firmy, snížit náklady a vylepšit její celkovou efektivitu. Zároveň dostávají ekonomové jedinečnou příležitost otestovat různé mikroekonomické teorie o chování firmy nebo spotřebitele a zhodnotit jejich vliv. Tato teze si klade dva cíle. Za prvé se zaměřuji na různé typy field experimentů, které byly v minulosti provedeny ve firmách, ukazuji jejich efektivitu a výsledky. Za druhé definuji "best practices" pro efektivní spolupráci firem a ekonomů. V závěru práce navrhuji hypotetický field experiment, který zkoumá vliv školení zaměřeného na organizaci času na produktivitu firmy.
Recent development in experimental economics has brought a lot of new meth- ods that could be highly beneficial for both firms and scientists. Rather than carrying out experiments only in laboratories, experimental economists con- duct also field experiments, i.e. the experiments which examine intervention in the natural environment of participants, claiming that people tend to behave more naturally there and therefore the results are more realistic. Successful applications of these field experiments show that a proper usage of findings of behavioral economics can significantly improve a firm's market position, de- crease its costs and boost the overall efficiency. Moreover, economists are given a great opportunity to test various microeconomic theories about consumer's or firm's behaviour at the same time and to quantify their impact. The goal of this thesis is two-fold. First, I scrutinize different types of field experiments that were applied in firms, define their efficiency and summarize their outcomes. Second, I define the best practices for effective cooperation between experimen- tal economists and firms. Moreover, I design a hypothetical field experiment to reveal the effect of time-management training on a firm's productivity.