Vliv rodinných konstelací na vzdělání s ohledem na věkové odstupy a pohlaví sourozenců
The influence of family constellation on education considering age-gap and gender of siblings
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62059Identifiers
Study Information System: 131094
Collections
- Kvalifikační práce [20073]
Author
Advisor
Referee
Havlíček, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Theoretical and Evolutionary Biology
Department
Department of Philosophy and History of Science
Date of defense
3. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sourozenecké konstelace, rodinné konstelace, pořadí narození, vzdělání, studijní schopnosti, věkový odstupKeywords (English)
sibling constellation, family constellation, birth order, education, study abilities, spacing, age - gapBiologické a sociální faktory determinují osobnost člověka. Jedním z velmi významných faktorů je pořadí narození jedince a vliv okolí z toho vyplývající. V ČR je nedostatek studií z této problematiky, což značně komplikuje praktickou využitelnost poznatků. Ve studii jsme se zaměřili na vliv věkového odstupu mezi sourozenci a vliv pohlaví na projevy pořadí narození v oblasti vzdělání. Provedli jsme analýzu zastoupení jednotlivých pořadí narození mezi studenty biologie na PřF UK. Bylo zjištěno významně vyšší zastoupení prvorozených jedinců v porovnání s běžnou populací. Výsledky byly porovnány se souborem studentů z devadesátých let. Byl zjištěn mírný pokles v zastoupení prvorozených od devadesátých let. Zjistili jsme také výrazný vliv věkového odstupu a pohlaví respondenta i sourozenců na výsledné efekty. Se snižujícím se věkovým odstupem mezi sourozenci dochází ke zvýšení podílu prvorozených jedinců. Vliv věkových odstupů a pohlaví se projevil i v případě explorace dat z oblasti osobnostních rysů. Pro některé analýzy byl vzorek osob příliš malý a bylo by proto vhodné se problematice nadále věnovat a ověřit výsledky na větším souboru respondentů.
Biological and social factors determines human personality. Birth order and its influence rank among strong phenotype forming factors. Practical application of the knowledge is complicated due the lack of evidence in this area in the Czech Republic. In our study, we focused on the role of age-gap between siblings and the role of gender on the birth order in education. Proportion of firstborns in various group of biology students were analysed. We found significantly higher proportions of firstborns than expected. The results were compared to the sample from the years 1990-1995. A small decrease in firstborns representation is observed. We also find big influence of gender and age-gap between siblings on the effects. Decrease in age-gaps increases the proportion of firstborns. Similar effects were found in personality traits data. Our study is unfortunately limited due to small numbers of participants. We suggest replication of our results and further testing of the effects.