Rozvoj kompetencí lektorů soft skills: tvorba vzdělávací koncepce
Development of soft skills trainers competencies: creating educational concepts
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61960Identifiers
Study Information System: 156239
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Dvořáková, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
16. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Role lektora, lektorské kompetence, soft skills, profesní příprava lektora, metody vzděláváníKeywords (English)
Role of a trainer, competencies of a trainer, soft skills, professional preparation of a trainer, methods of educationTato diplomová práce je věnována tématu rozvoje kompetencí u lektorů soft skills - měkkých kompetencí. Pozornost je věnována rolím, které lektor při výkonu svého povolání zastává, a s nimi souvisejícím lektorským kompetencím, jež nezbytně potřebuje pro kvalitní zvládnutí profese. Středem zájmu jsou možnosti rozvoje lektorských kompetencí v rámci formálního i neformálního vzdělávání, které lektor má pro přípravné a další profesní vzdělávání s důrazem na metody, prostřednictvím kterých lze vzdělávání realizovat. Empirická část práce mapuje způsoby osvojení lektorských kompetencí tak, jak k nim dochází v praxi, vztah k dalšímu profesnímu rozvoji a ověřuje vhodnost metod užívaných pro rozvoj kompetencí. Na základě interpretace výpovědí respondentů a relevantní literatury je vytvořen metodický koncept vzdělávání lektora.
This thesis is devoted to the theme of the development of soft skills trainers' competencies. A special attention has been paid to the various roles that a trainer has when performing his/her job and the related competencies that are essential for high-quality mastering of this profession. The focal points are the possibilities of trainers' teaching competence development within formal and informal education that a trainer has during preparatory as well as further education with special emphasis on the methods that can be employed to achieve this education. The empiric part of this thesis maps the ways of acquiring trainer's competencies as they occur in practice, their connection with further professional development. At the same time it verifies the suitability of the methods that are used to develop competencies. Based on the interpretation of information provided by the respondents and study of relevant literature, a methodological concept of education of a trainer has been developed.