Dojížďka do zaměstnání podle volby dopravního prostředku: změny hlavních dopravních módů v závislosti na vzdálenosti na příkladu dvou krajských měst v letech 2001 a 2011
Commuting to work by transport mode choice: changes in the main transport modes, depending on a distance on the example of two regional capitals in 2001 and 2011
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61860Identifiers
Study Information System: 160777
Collections
- Kvalifikační práce [20314]
Author
Advisor
Referee
Jaroš, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Geography and Cartography
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
15. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
volba dopravního prostředku, dojížďka do zaměstnání, délka cestyKeywords (English)
travel mode choice, commuting to work, travel distanceHlavním cílem práce je zhodnotit změnu významu hlavních dopravních módů v intercenzálním období na příkladu dvou krajských měst. Práce je založena na výsledcích censů 2001 a 2011. Práce vychází ze základního předpokladu, že v důsledku ekonomického boomu v Česku (2003-2008), ale i hospodářské krize (2008-2010) došlo k zásadním změnám při dojížďce za prací z hlediska volby dopravního prostředku. Jedná se především o zvýšení role individuální automobilové dopravy a pokles významu hromadné dopravy. Výzkum se zaměřuje též na změny ve vzdálenostech, ze kterých jsou zkoumané dopravní prostředky využívány. Pro hodnocení jsou použity základní statistické a kartografické postupy. Výsledky potvrzují vzestup podílů automobilové dopravy na úkor ostatních dopravních prostředků, především autobusové dopravy. Obě města se vyznačují nadprůměrným podílem železniční dopravy ve srovnání s celostátními údaji. Ta si zachovala svůj význam především podél hlavních železničních koridorů. Průměrná vzdálenost dojížďky se zvětšila u všech dopravních prostředků. I přesto se ukázalo, že zkoumané prostředky dosahují v roce 2011 svých maximálních hodnot v podobných vzdálenostech jako v roce 2001.
The main goal of this work is to evaluate changing significance of main travel modes in two regional capitals between two censuses. The work is based on 2001 and 2011 censuses results. The work is also based on assumption, that there has been a change in travel mode choice within commuting to work due to economic boom (2003-2008) and economic crisis (2008-2010) in the Czech Republic. It means especially growing role of individual automobile travel and declining importance of public transport. The research also focuses on changes of distances, in which the travel modes are mainly used. The basic statistical and cartographic methods are used for the evaluation. The results confirm growing importance of automobile travel at expense of other means of transport, especially bus travel. Both cities are characterised by an importance of railway travel higher than nationwide average. The railway travel maintains its importance especially along the main railway corridors. The average distance of travel has grown in all evaluated means of transport. Despite that, all means of transport achieve in 2011 their maximum share in same distance categories as they did in 2001.