Vliv rozvoje ICT na mediální gramotnost
The influence of the ICT development on the media literacy
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61755Identifiers
Study Information System: 107092
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Souček, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information Studies and Librarianship
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
23. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Informace, média, mediální gramotnost, digitalizace, technologie, komunikaceKeywords (English)
Information, media, literacy, digitalization, technology, communicationTato bakalářská práce si klade za cíl vystihnout jaký vliv má rozvoj informačních a komunikačních technologií na mediální gramotnost. Jde o analýzu statistických dat o rozvoji ICT a následnou implementaci těchto dat na empirická fakta o mediální gramotnosti v ČR. Hlavní myšlenkou tématu je přechod od tradičních forem přenosu mediálních informací k jeho postupné digitalizaci a to, jak se s touto změnou vyrovnává česká společnost. Text poukazuje na rozdíly v možnostech přístupu k moderním technologiím, které jsou schopné zobrazit mediální obsah. Současně zkoumá tyto rozdíly u různých sociodemografických kategorií.
This bachelor's thesis aims to examine the influence of the development of information and communication technologies on media literacy. In short, it is an analysis of statistical data on the development of ICT and the subsequent implementation of this data on the empirical facts about media literacy in the Czech Republic. Main idea is focused on the gradual transition from traditional methods of transmitting media information to digitalisation and how Czech society is dealing with this change. The paper demonstrates the differences in the opportunities to access modern technologies which can display media content and examines these differences in various socio-demographic groups.