Myšlení učitelů základních škol o dramatické výchově
How Elementary Teachers Think About Drama in Education
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61734Identifikátory
SIS: 122660
Kolekce
- Kvalifikační práce [23715]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kasíková, Hana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
28. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
myšlení, učitel, základní škola, dramatická výchova, předmět, mýtus, drama, výuková metoda, technika dramatické výchovy, cíl, formaKlíčová slova (anglicky)
thinking, teacher, elementary school, drama in education, subject, myth, drama, teaching method, technique of drama education, goal, formBakalářská práce se zabývá myšlením učitelů základních škol o dramatické výchově. Cílem této závěrečné práce je zjistit, jakým způsobem tito učitelé přemýšlejí o dramatické výchově, jejích cílech, prostředcích a formativním vlivu, respektive co pro ně dramatická výchova znamená (zda je to jen předmět, který jim byl vnucen či k němu mají zvláštní vztah), jakými činnostmi se během ní se žáky zabývají a jaké prostředky k tomu používají. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy: drama, výchova, dramatická výchovy - její cíle, principy, metody a techniky. Informace k teorii jsou čerpány z dostupné literatury jak české, tak zahraniční. V praktické části je popisován realizovaný výzkum: hledání respondentů, výsledky a interpretace. Prostřednictvím dotazníku byly osloveny tři skupiny: učitelé, kteří učí předmět dramatická výchova, učitelé, kteří využívají metod a technik dramatické výchovy a ředitelé škol, kteří rozhodují o zařazení výchovy do výuky. Klíčová slova Myšlení, učitel, základní škola, předmět, drama, výuková metoda, technika, dramatická výchova, princip, cíl, forma.
The bachelor thesis deals with the teachers in the primary schools thinking about the dramatic education. The aim of this thesis is to find out how the teachers think about the dramatic education, its goals, instruments and formative influence. The final thesis is divided into two parts - the theoretical and practical ones. The theoretical part explains basic terms: drama, education, dramatic education - goals, principles, methods and techniques. The information for this part is taken from Czech and foreign sources. The research which has been realised is described in the practical part. It contains searching for respondents, results and the interpretation. Three groups have been addressed by the medium of answer sheet(s): the first group are teachers who give lessons on dramatic education; the second group are teachers who use techniques and methods of dramatic education in their subjects and the third group is formed by headmasters who decide about inclusion dramatic education into the teaching process. Key words Thinking, teacher, elementary school, subject, drama, teaching method, technique of drama education, principle, goal, form.