Postmoderní společnost a současné úkoly výchovy a vzdělávání
Postmodern Society and Contemporary Tasks of Education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61489Identifiers
Study Information System: 135769
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Strouhal, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
28. 5. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
moderní společnost, postmoderní společnost, ekonomický diskurs, pedagogický diskurs, kurikulární dokumentyKeywords (English)
modern society, postmodern society, economical discourse, educational discourse, curriculum documents(česky) Předložená práce zkoumá vztah mezi současnými sociálními koncepcemi a cíli vzdělávání, tak jak je formulují kurikulární dokumenty především v České republice. Nejde při tom o jednoduchý jednosměrný vliv sociologického vědění na pedagogiku, proto první část práce se věnuje čtyřem důležitým filosofickým a sociologickým konceptům postmoderní společnosti, které se různě vymezují oproti moderní době. Z těchto analýz vychází celkový přehled o charakteru změn současné společnosti, na který se poněkud odlišnými cestami snažilo navazovat pedagogické myšlení. Na třech pedagogických konceptech, které jsou současně přítomné v dnešním pedagogickém diskursu, ale které se objevily původně v odlišných dobách a v odlišném společenském zázemí, se snažím poukázat na značnou antinomičnost nároků na dnešní cíle výchovy a vzdělávání. Popisuji, z jak formulované společenské reality současná česká vzdělávací politika vychází. Konstatuji, že z redukce společenské reality, která je půdou výchovy, můžou vznikat různé ambivalence v navrhovaných řešeních školské politiky. Nakonec se tato práce snaží předložit stručný návrh řešení těchto nových problémů výchovy a vzdělávání.
(in English): This Diploma work is examining the relation between contemporary social conceptions and aims of education how these are expressed by curriculum documents mainly in Czech Republic. But this relation is not the case of easy and unidirectional impact of social knowledge to educational science. That is why the first part of this thesis is focused on four important postmodern philosophical and sociological concepts differently delimiting as distinct from modern society. General overview of contemporary society change characteristics proceeding from these analyses is the basis of rather different ways of pedagogical thinking followings. With three pedagogical conceptions simultaneously present in nowadays pedagogical discourse, but originally emerged in different eras and different social backgrounds I am trying to point to considerable antinomy demands on present aims of education. I am delineating which phrasings of social reality the contemporary Czech educational policy is rising from. I am stating that the reduction of social reality as background of education in general can lead to formation of ambivalences in suggested educational policy solutions. Finally this diploma work is trying to put forward brief proposals for solution of these new problems of education.