dc.contributor.advisor | Reifová, Irena | |
dc.creator | Mlynářová, Martina | |
dc.date.accessioned | 2017-05-18T16:03:53Z | |
dc.date.available | 2017-05-18T16:03:53Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/61201 | |
dc.description.abstract | The thesis analyzes the instruments of gender stereotypes reproduction and gender identity construction in Czech TV series Dokonalý svět. Is the media content gendered? With which instruments of gender stereotypes reproduction and gender identity construction is TV viewer confronted and on which levels? I use the theory of social construction of reality, the theory of the lenses of gender or the characters and narrative structure of the TV series (soup opera) to come to a conclusion. The thesis focuses on the fact that Dokonalý svět does not only reflect the stereotypes on the other hand. It confronts the standard gender orders by the comic character. The comedy character ridicules some gender stereotypes and shakes their social status. | en_US |
dc.description.abstract | Práce analyzuje prostředky reprodukce genderových stereotypů a konstrukce genderové identity v českém seriálu Dokonalý svět. Je mediální sdělení rodově určené, s jakými prostředky reprodukce genderových stereotypů a konstrukce identity je divák/divačka konfrontován/a v daném seriálu, na jakých úrovních se s těmito jevy setkává? Pro detailnější prozkoumání těchto mechanismů a jejich formy využívám zejména teorie sociální konstrukce reality, teorie optických skel či samotné povahy a narativní struktury seriálu (soap opery). Na druhé straně se práce věnuje také faktu, že Dokonalý svět stereotypy pouze nereprodukuje. Seriál je totiž v určitých případech také nabourává a svým až komediálním charakterem narušuje zaběhnuté genderové pořádky. Některé genderové stereotypy zesměšňuje a tím otřásá jejich pozicí ve společnosti. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | Feminita | cs_CZ |
dc.subject | gender | cs_CZ |
dc.subject | identita | cs_CZ |
dc.subject | konstrukce | cs_CZ |
dc.subject | maskulinita | cs_CZ |
dc.subject | media | cs_CZ |
dc.subject | narace | cs_CZ |
dc.subject | stereotypy | cs_CZ |
dc.subject | soap opera | cs_CZ |
dc.subject | Feminity | en_US |
dc.subject | gender | en_US |
dc.subject | identity | en_US |
dc.subject | construction | en_US |
dc.subject | masculinity | en_US |
dc.subject | media | en_US |
dc.subject | narration | en_US |
dc.subject | stereotype | en_US |
dc.subject | soap opera | en_US |
dc.title | Konstrukce genderové identity v seriálu Dokonalý svět | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2014 | |
dcterms.dateAccepted | 2014-01-28 | |
dc.description.department | Department of Media Studies | en_US |
dc.description.department | Katedra mediálních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.identifier.repId | 125931 | |
dc.title.translated | Construction of gender identity within the series Dokonalý svět /the perfect world | en_US |
dc.contributor.referee | Baslarová, Iva | |
dc.identifier.aleph | 001679082 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Mediální studia | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Media Studies | en_US |
thesis.degree.program | Media and Communications Studies | en_US |
thesis.degree.program | Mediální a komunikační studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra mediálních studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of Media Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Mediální studia | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Media Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Mediální a komunikační studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Media and Communications Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Práce analyzuje prostředky reprodukce genderových stereotypů a konstrukce genderové identity v českém seriálu Dokonalý svět. Je mediální sdělení rodově určené, s jakými prostředky reprodukce genderových stereotypů a konstrukce identity je divák/divačka konfrontován/a v daném seriálu, na jakých úrovních se s těmito jevy setkává? Pro detailnější prozkoumání těchto mechanismů a jejich formy využívám zejména teorie sociální konstrukce reality, teorie optických skel či samotné povahy a narativní struktury seriálu (soap opery). Na druhé straně se práce věnuje také faktu, že Dokonalý svět stereotypy pouze nereprodukuje. Seriál je totiž v určitých případech také nabourává a svým až komediálním charakterem narušuje zaběhnuté genderové pořádky. Některé genderové stereotypy zesměšňuje a tím otřásá jejich pozicí ve společnosti. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis analyzes the instruments of gender stereotypes reproduction and gender identity construction in Czech TV series Dokonalý svět. Is the media content gendered? With which instruments of gender stereotypes reproduction and gender identity construction is TV viewer confronted and on which levels? I use the theory of social construction of reality, the theory of the lenses of gender or the characters and narrative structure of the TV series (soup opera) to come to a conclusion. The thesis focuses on the fact that Dokonalý svět does not only reflect the stereotypes on the other hand. It confronts the standard gender orders by the comic character. The comedy character ridicules some gender stereotypes and shakes their social status. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studií | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990016790820106986 | |