Insitní umění v Československu
Czechoslovak insite art
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61157Identifikátory
SIS: 126047
Kolekce
- Kvalifikační práce [6515]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Krátká, Lenka
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Orální historie - soudobé dějiny
Katedra / ústav / klinika
Pracoviště Orální historie - soudobých dějin
Datum obhajoby
30. 1. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
insitní umění, Trienále insitného umenia, Bulletin INSITA, Štefan Tkáč, naivní umění, Československo, Bratislava, InsitafilmKlíčová slova (anglicky)
insite art, Trienále insitného umenia, Bulletin INSITA, Štefan Tkáč, naive art, Czechoslovakia, Bratislava, InsitafilmDiplomová práce "Insitní umění v Československu" pojednává o historickém a teoretickém vývoji insitního umění v Československu. V teoretické části je pozornost věnovaná vývoji teorie a terminologie insitního umění a jeho vztahu k jiným uměním. Pro komplexnost práce je reflektován historický vývoj ve světě a následně historie insitního umění v Československu. Hlavní část diplomové práce je zaměřená na dva projekty Slovenské národní galerie. Prvním je pořádání mezinárodní výstavy Trienále insitného umenia, která měla celkem tři ročníky a konala se v letech 1966 až 1972 v Bratislavě. Druhým projektem, který měli organizátoři trienále na starost, bylo vydávání Bulletinu INSITA, který je pro tuto práci stěžejním zdrojem informací. Součástí práce jsou také rozhovory s teoretičkou umění Katarínou Čiernou a sběratelem umění Pavlem Konečným, získané metodou orání historie, které cenným způsobem doplňují informace získané z literatury, archivních pramenů a dobového tisku. Klíčová slova: insitní umění, Trienále insitného umenia, Bulletin INSITA, Štefan Tkáč, naivní umění, Československo, Bratislava, Insitafilm
The diploma thesis "Czechoslovak insite art" deals with the topic of the historical and theoretical development of insite art in Czechoslovakia. In the theoretical part attention is paid to the development of the theory and terminology of insite art and its relation to other kinds of art. To provide the richer and highly complex description the thesis also reflects on the historical development in the world and the history of insite art in Czechoslovakia too. The main part of the diploma thesis focuses on two projects of Slovak National Gallery. The first project is an international exhibition "Trienále insitného umenia" which took place three times between 1966 and 1972 in Bratislava. The second project which the organizers of the exhibition made was publishing of "Buletin INSITA" which has become an crucial source of information for this diploma thesis. The next part of the diploma thesis consists of interviews with Katarína Čierna, an art theorist, and with Pavel Konečný, an art collector. The interviews were made by methodology based on oral history which completes and supplements information from literature, archival sources and contemporary press. Keywords: insite art, Trienále insitného umenia, Bulletin INSITA, Štefan Tkáč, naive art, Czechoslovakia, Bratislava, Insitafilm