Vliv systematického používání vybraných metod výuky výslovnosti anglického jazyka na percepci a produkci hlásky schwa u žáků ZŠ
Influence of Selected and Systematically-Used Methods for the Teaching of Pronunciation on the Perception and Production of schwa by Czech Pupils of English
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61106Identifikátory
SIS: 93611
Kolekce
- Kvalifikační práce [18712]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Skarnitzl, Radek
Lenochová, Alena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
17. 1. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
NÁZEV: Vliv systematického používání vybraných metod výuky výslovnosti anglického jazyka na percepci a produkci hlásky schwa u žáků ZŠ AUTOR: Mgr. Kristýna Poesová KATEDRA: Katedra anglického jazyka a literatury ŠKOLITEL: doc. PhDr. Jan Volín, Ph.D. ABSTRAKT: Předkládaná práce se věnuje účinnosti výuky anglické výslovnosti v českém vzdělávacím prostředí. Práce si klade za cíl zjistit, zda explicitní výuka výslovnosti, realizovaná formou výslovnostního tréninku a zvyšování povědomí o zvukové stránce anglického jazyka, povede ke zlepšení percepčních a produkčních dovedností žáků 7. ročníku ZŠ. Zkoumaný fonetický jev představuje samohlásková redukce v podobě neutrální hlásky schwa, která do značné míry přispívá ke správné realizaci anglického přízvuku a rytmu. Teoretická východiska práce se opírají o aktuální poznatky z didaktiky cizích jazyků, lingvistiky a osvojování cizího jazyka se zaměřením na zvukovou stránku jazyka. Otázka, zda je pro žáky přínosné procvičovat výslovnost, byla řešena metodou experimentu s využitím techniky paralelních skupin. Během tříměsíčního experimentálního působení byl cílový jev systematicky a pravidelně trénován v pětiminutových aktivitách. Vstupní a výstupní úroveň percepce a produkce samohláskové redukce byla zjišťována pomocí měřícího nástroje sestaveného pro účely tohoto...
TITLE: The Influence of Selected and Systematically-Used Methods for the Teaching of Pronunciation on the Perception and Production of Schwa by Czech Pupils of English AUTHOR: Mgr. Kristýna Poesová DEPARTMENT: Department of English Language and Literature SUPERVISOR: doc. PhDr. Jan Volín, Ph.D. ABSTRACT: This dissertation thesis explores the theme of teaching English pronunciation in the Czech educational environment. Its aim is to reveal whether the development of phonetic awareness has positive effects on one's pronunciation skills. Specifically, whether explicit teaching of pronunciation can induce any improvement in Czech pupils' perception and production of vowel reduction predominantly realised as the English mid-central vowel schwa. The theoretical framework of the work is provided by the latest findings in English phonetics and phonology, didactics of foreign languages and second language phonology acquisition. The research was carried out as a three-month experiment using the technique of parallel groups at a lower secondary school in Prague. The level of perception and production of the target feature was measured in an expressly devised test in the initial and final phase of the experiment during which experimental groups underwent dedicated schwa training while control groups did not take part...