Show simple item record

Influence of Selected and Systematically-Used Methods for the Teaching of Pronunciation on the Perception and Production of schwa by Czech Pupils of English
dc.contributor.advisorVolín, Jan
dc.creatorPoesová, Kristýna
dc.date.accessioned2020-11-26T17:40:07Z
dc.date.available2020-11-26T17:40:07Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/61106
dc.description.abstractTITLE: The Influence of Selected and Systematically-Used Methods for the Teaching of Pronunciation on the Perception and Production of Schwa by Czech Pupils of English AUTHOR: Mgr. Kristýna Poesová DEPARTMENT: Department of English Language and Literature SUPERVISOR: doc. PhDr. Jan Volín, Ph.D. ABSTRACT: This dissertation thesis explores the theme of teaching English pronunciation in the Czech educational environment. Its aim is to reveal whether the development of phonetic awareness has positive effects on one's pronunciation skills. Specifically, whether explicit teaching of pronunciation can induce any improvement in Czech pupils' perception and production of vowel reduction predominantly realised as the English mid-central vowel schwa. The theoretical framework of the work is provided by the latest findings in English phonetics and phonology, didactics of foreign languages and second language phonology acquisition. The research was carried out as a three-month experiment using the technique of parallel groups at a lower secondary school in Prague. The level of perception and production of the target feature was measured in an expressly devised test in the initial and final phase of the experiment during which experimental groups underwent dedicated schwa training while control groups did not take part...en_US
dc.description.abstractNÁZEV: Vliv systematického používání vybraných metod výuky výslovnosti anglického jazyka na percepci a produkci hlásky schwa u žáků ZŠ AUTOR: Mgr. Kristýna Poesová KATEDRA: Katedra anglického jazyka a literatury ŠKOLITEL: doc. PhDr. Jan Volín, Ph.D. ABSTRAKT: Předkládaná práce se věnuje účinnosti výuky anglické výslovnosti v českém vzdělávacím prostředí. Práce si klade za cíl zjistit, zda explicitní výuka výslovnosti, realizovaná formou výslovnostního tréninku a zvyšování povědomí o zvukové stránce anglického jazyka, povede ke zlepšení percepčních a produkčních dovedností žáků 7. ročníku ZŠ. Zkoumaný fonetický jev představuje samohlásková redukce v podobě neutrální hlásky schwa, která do značné míry přispívá ke správné realizaci anglického přízvuku a rytmu. Teoretická východiska práce se opírají o aktuální poznatky z didaktiky cizích jazyků, lingvistiky a osvojování cizího jazyka se zaměřením na zvukovou stránku jazyka. Otázka, zda je pro žáky přínosné procvičovat výslovnost, byla řešena metodou experimentu s využitím techniky paralelních skupin. Během tříměsíčního experimentálního působení byl cílový jev systematicky a pravidelně trénován v pětiminutových aktivitách. Vstupní a výstupní úroveň percepce a produkce samohláskové redukce byla zjišťována pomocí měřícího nástroje sestaveného pro účely tohoto...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleVliv systematického používání vybraných metod výuky výslovnosti anglického jazyka na percepci a produkci hlásky schwa u žáků ZŠcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-01-17
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId93611
dc.title.translatedInfluence of Selected and Systematically-Used Methods for the Teaching of Pronunciation on the Perception and Production of schwa by Czech Pupils of Englishen_US
dc.contributor.refereeSkarnitzl, Radek
dc.contributor.refereeLenochová, Alena
dc.identifier.aleph001558752
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogyen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csNÁZEV: Vliv systematického používání vybraných metod výuky výslovnosti anglického jazyka na percepci a produkci hlásky schwa u žáků ZŠ AUTOR: Mgr. Kristýna Poesová KATEDRA: Katedra anglického jazyka a literatury ŠKOLITEL: doc. PhDr. Jan Volín, Ph.D. ABSTRAKT: Předkládaná práce se věnuje účinnosti výuky anglické výslovnosti v českém vzdělávacím prostředí. Práce si klade za cíl zjistit, zda explicitní výuka výslovnosti, realizovaná formou výslovnostního tréninku a zvyšování povědomí o zvukové stránce anglického jazyka, povede ke zlepšení percepčních a produkčních dovedností žáků 7. ročníku ZŠ. Zkoumaný fonetický jev představuje samohlásková redukce v podobě neutrální hlásky schwa, která do značné míry přispívá ke správné realizaci anglického přízvuku a rytmu. Teoretická východiska práce se opírají o aktuální poznatky z didaktiky cizích jazyků, lingvistiky a osvojování cizího jazyka se zaměřením na zvukovou stránku jazyka. Otázka, zda je pro žáky přínosné procvičovat výslovnost, byla řešena metodou experimentu s využitím techniky paralelních skupin. Během tříměsíčního experimentálního působení byl cílový jev systematicky a pravidelně trénován v pětiminutových aktivitách. Vstupní a výstupní úroveň percepce a produkce samohláskové redukce byla zjišťována pomocí měřícího nástroje sestaveného pro účely tohoto...cs_CZ
uk.abstract.enTITLE: The Influence of Selected and Systematically-Used Methods for the Teaching of Pronunciation on the Perception and Production of Schwa by Czech Pupils of English AUTHOR: Mgr. Kristýna Poesová DEPARTMENT: Department of English Language and Literature SUPERVISOR: doc. PhDr. Jan Volín, Ph.D. ABSTRACT: This dissertation thesis explores the theme of teaching English pronunciation in the Czech educational environment. Its aim is to reveal whether the development of phonetic awareness has positive effects on one's pronunciation skills. Specifically, whether explicit teaching of pronunciation can induce any improvement in Czech pupils' perception and production of vowel reduction predominantly realised as the English mid-central vowel schwa. The theoretical framework of the work is provided by the latest findings in English phonetics and phonology, didactics of foreign languages and second language phonology acquisition. The research was carried out as a three-month experiment using the technique of parallel groups at a lower secondary school in Prague. The level of perception and production of the target feature was measured in an expressly devised test in the initial and final phase of the experiment during which experimental groups underwent dedicated schwa training while control groups did not take part...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV