Edukace a aktivizace seniorů v sociálních zařízeních
Senior's Education and social mobilization in social facilities
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61056Identifiers
Study Information System: 122672
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Burešová, Karolína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
27. 5. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
aktivizace seniorů, fáze edukace, gerontagogika, motivace k učení, senior, sociální zařízení, specifické potřeby seniorů, stárnutí, vzdělávání seniorůKeywords (English)
Ageing, Elderly, Gerontagogy, Motivation for learning, Phase of education, Senior's education, Social facilities, Social mobilization of seniors, Specific needs of seniorsDiplomová práce na téma Edukace a aktivizace senior v sociálních za ízeních si klade za cíl zmapovat možnosti vzd lávání starších lidí. Teoretická ást se dotýká aktuálního tématu stárnutí obyvatel, postoj spole nosti k senior m a také p edstavuje nabídku institucionálního vzd lávání senior . Dále poukazuje na skute nost, že ztrátou sob sta nosti a umíst ním do pobytového sociálního za ízení nemusí být násiln ukon eny sociální aktivity lov ka. Autorka popisuje možná úskalí umíst ní seniora do ústavního za ízení, fáze jeho adaptace i edukace. V praktické ásti jsou porovnány kvalitativní podmínky vzd lávání, rysy eduka ní práce a spokojenost senior s nabídkou aktiviza n vzd lávacích program v r zných typech pobytových za ízení. K d ležitým zjišt ním pat í, že úm rn v tší kapacit za ízení roste pest ejší nabídka vzd lávacích program , kvalita edukace a spokojenost edukátor s pracovními podmínkami i tv r í prací. V tšina dotazovaných senior je s nabídkou vzd lávacích program spokojená, vítá p edevším spole nou formu edukace, zam enou na posilování kognitivních funkcí.
The thesis is focused on Education and motivating seniors in social institutions and it aims to map the possibilities of education for older people. First the theoretical part deals with the current theme of aging, attitudes of the society to the elderly people and also a range of institutional education for seniors. It also points to the fact that the loss of self-sufficiency and social placement into a residential facility must not forcibly terminate social human activity. The author describes the possible pitfalls of seniors' position in the constitutional device, the phase of adaptation and education. Second the practical part compares the qualitative conditions, features of educational work and the satisfaction of seniors with activation - educational programs in various types of residential facilities. The important finding is that a proportionately larger capacity of facilities in increasing the range of educational programs and the satisfaction of educators with creative work. Most of the interviewed seniors are satisfied with educational programs and particularly welcomes a common form of education, aimed at the enhancement of cognitive functions.