Nástroje pro tvorbu chování virtuálních agentu v POSHi
Tools for virtual agent behavior specification in POSH
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60996Identifiers
Study Information System: 104922
Collections
- Kvalifikační práce [11322]
Author
Advisor
Referee
Komenda, Antonín
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Software Systems
Department
Department of Software and Computer Science Education
Date of defense
27. 5. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
virtuální agenti, reaktivní plánování, nástroje, laděníKeywords (English)
virtual agents, reactive planning, development tools, debuggingCílem práce je vylepšit plánovač SPOSH a jeho vývojové nástroje. SPOSH je reaktivní plánovač virtuálních agentů založený na behavior trees, který je používán v prostředí platformy pro vývoj agentů Pogamut. SPOSH trpí několika neduhy, zejména se jedná o zbytečnou duplikaci primitiv (akcí a sensů) a o nevhodný model vykonávání primitiv. Tato práce upravuje SPOSH s cílem tyto neduhy odstranit. Většina plánovačů behavior trees je vyvíjena interně a vývojové nástroje plánů nejsou obvykle k dispozici. Nepřítomnost vývojových nástrojů, zejména debuggeru, je závažnou přepážkou používání plánovače uživateli. Součástí této práce jsou také nástroje pro pohodlné vytváření a ladění plánů. Vytvořené nástroje jsou předvedeny na příkladu implementace agenta pro počítačovou hru Unreal Tournament 2004.
Goal of the work is to improve the SPOSH planner and its developement tools. SPOSH is a reactive planner of virtual agents similar to behavior trees that is used in the Pogamut platform, which is used to develop virtual agents. SPOSH itself suffers from several problems, especially excessive duplication of primitives (actions and senses) in different agents and unnatural execution of primitives. This work aims to remove these problems. Nearly all behavior tree planners are not public and developement tools are not usually available. Absence of such tools, especially of debugger, is major problem for users. Part of this work are tools for easy creation and debugging of SPOSH plans. Improved planner and created tools are demonstrated using an agent in game Unreal Tournament 2004.