Literární venkov v protektorátní kinematografii
Literary country in protectorate cinematography
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60920Identifikátory
SIS: 114399
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Svatoňová, Kateřina
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filmová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra filmových studií
Datum obhajoby
27. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Protektorát, film, analýza, venkovská próza, Božena Němcová, devatenácté století, národ(ní), kult, tradice, vlastenectvíKlíčová slova (anglicky)
Protectorate, film, analysis, rural prose, Božena Němcová, nineteenth century, national, cult, tradition, patriotism(česky): Tato práce sleduje počátky národně-emancipačních a vlasteneckých projevů, které se v průběhu devatenáctého století staly součástí české venkovské prózy a ve dvacátém století se prostřednictvím filmových adaptací těchto děl promítly jako národně-obranné tendence v české protektorátní kinematografii. Z práce by mělo vyplynout historické provázání obou sledovaných období. V klasické české venkovské próze i ve filmu se z politických a společenských důvodů ve zvýšené míře objevovaly obrozenecké ideály venkovského národního života, které vycházely z toposu "chaloupky" ("idylického místa"), z národních historických tradic a kultů přírody a venkova. V průběhu utváření českého novodobého národa od počátku devatenáctého století až do první světové války se tyto prvky staly součástí představ Čechů o sobě samých a se zvýšenou intenzitou vyvstaly v éře národního ohrožení za protektorátu. V poslední části práce jsou na příkladě spisovatelky Boženy Němcové a její Babičky ukázány konkrétní projevy těchto ideálů, které se v průběhu desetiletí staly součástí jejího kultu.
(in English): This paper deals with the beginnings of nationally-emancipatory and patriotic expressions, which became part of the Czech rural prose during the nineteenth century and which are reflected as nation-defending tendencies in protectorate cinematography by a medium of film adaptation in the twentieth century. The paper intends to interconnect both of these historical periods. Due to the political and social reasons there was increased amount of revivalist ideals of the national rural life in the classic Czech rural prose as well as in the films. The ideals came from national historical traditions and from the cult of the nature and countryside, in which the topos of a "little cottage" ("idyllic place") played the major role. These elements became part of the self-image of the Czech people during the rise of the modern Czech nation (i.e. from the beginning of the nineteenth century till the World War I) and were intensified in the era of national menace during the protectorate. Last part of the paper, which uses the example of the writer Božena Němcová and her novel Babička, shows the concrete expressions of these ideals, that became part of her cult during the decades.