Virtuální trh práce
Online labour markets
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60639Identifiers
Study Information System: 123824
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Šlerka, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
27. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
elancing, freelancing. online work, talent market, outsourcing, crowdsourcingKeywords (English)
elancing, freelancing. online work, talent market, outsourcing, crowdsourcing(česky) Práce se zabývá online pracovními tržišti, dochází k jejich vymezení od pracovních portálů. Jsou popisovány jejich charakteristické vlastnosti i specifické variace. Práce vymezuje plnohodnotné pracovní tržiště a analyzuje jejich vybrané charakteristiky, které jsou relevantní pro pracovníky i zaměstnavatele. Analýza identifikuje oborové a geografické složení nabídek a pracovníků na daných tržištích a zjišťuje zásadní předěl mezi převládajícími typy práce v zemích východních a západních. Zaměřuje se také na poplatkovou politiku jednotlivých portálů ve vztahu k výhodnosti jejich používání a v závěru vydává doporučení pro pracovníky i zaměstnavatele vztahující se k volbě nejvhodnějšího portálu v závislosti na typu a délce trvání projektu.
(in English): The thesis deals with online labour markets. They are differentiated against job portals and have their characteristics and specific variations relevant to workers and employers analysed. The thesis also differentiates a Talent Market. The analysis identifies geographical distribution of workers as well as the workforce composition related to primary area of expertise. A significant borderline between the dominant fields of work in the east and west is found. The analysis also focuses on fees imposed by individual portals and their relation to the utility of a given portal. In the conclusion, recommendations concerning choosing the most suitable market with regard to the nature and length of the project are given.