Fungování médií při volebních kampaních v Československu v letech 1946 a 1990
Regulation of media during the election campaign in Czechoslovakia in 1946 and 1990
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60587Identifiers
Study Information System: 120786
Collections
- Kvalifikační práce [17642]
Author
Advisor
Referee
Köpplová, Barbara
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
21. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Média, volební kampaně, Československo, stranický tisk, zakladatelské volby, přechod režimuKeywords (English)
Media, election campaigns, Czechoslovakia, party newspapers, founding elections, regime changePráce zkoumá volební kampaně v médiích u zakladatelských voleb v Československu v letech 1946 a 1990. Tyto volby spojuje jejich charakter prvních voleb nového režimu. Práce si tak klade si za cíl porozumět fungování médií v daných obdobích, a to na základě pochopení historických souvislostí, nastínění podoby mediálního systému v souvislosti s přechodem režimu a analýzou konkrétních projevů v předvolebních kampaních. Prostřednictvím kvalitativní obsahové analýzy zkoumá stranické deníky relevantních stranických subjektů daných let - Rudé právo Komunistické strany Československa a Svobodné slovo Československé strany (národně) socialistické. V kampaních obou let se do značné míry promítají dynamické procesy spjaté s obdobím přechodu. V roce 1946 je podoba kampaní determinována již přítomným velmi silným postavením Komunistické strany. Ta, ač byl mediální systém osvobozený od praktik Protektorátu Čechy a Morava, měla víceméně pod kontrolou jeho fungování. V roce 1990 naopak sledujeme v naprosto svobodném a již do určité míry ukotveném prostředí kampaně apelující na stvrzení demokracie. V těch se promítá kontroverzní postavení KSČ - ve Svobodném slovu požadavkem na její odstranění ze stranického spektra, v případě Rudého práva pak bojem za její zachování.
The thesis deals with election campaigns in media during founding elections in Czechoslovakia in 1946 and 1990. The importance of those elections derives from their character of being the first elections after a regime change. Based on a comprehension of historical context, characterisation of the media system related to regime change and particularly an analysis of specific expressions in election campaigns, the thesis aims to understand the functioning of media in given periods. The qualitative content analysis examines party newspapers of two relevant party bodies in given years - Rudé právo of Komunistická strana Československa and Svobodné slovo of Československá strana (národně) socialistická. The electoral campaigns in question largely reflect the dynamical processes associated with the period of transition. The concept of campaigns in 1946 is determined by the already established position of Komunistická strana Československa whose influence was wide. This party was controlling the functioning of media during elections even though the media system had already been emancipated after the Protectorate of Bohemia and Moravia. In 1990 we can conversely observe peremptory campaigns calling for democracy. Campaigns reflect the controversial position of KSČ in this year - Svobodné slovo appeals to...