Proměny pojetí dítěte v dětství
Transformation of child and childhood
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60562Identifiers
Study Information System: 131000
CU Caralogue: 990015583370106986
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Loudová Stralczynská, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Dítě, dětství, institucionální výchova, předškolní vzdělávání, mateřská škola, učitel, rodina, specifické potřeby, pedagogika předškolního věkuKeywords (English)
Child, childhood, institutional education, preschool education,nursary school, teacher,family, specific needs, pedagogy of preschool ageObsahem diplomové práce je zamyšlení se nad otázkou, zda změny v edukačním systému vedou ke změnám v pohledu na dítě a dětství a nakonec i ke změnám samotného dítěte. Teoretická část je zaměřená na studium odborných, historických i současných dokumentů, týkajících se institucionální výchovy dětí. Praktická část zkoumá subjektivní názory rodičovské veřejnosti. Dále pak pomocí řízených rozhovorů učitelky s dětmi zjišťuje zájmy a pocity dnešních dětí v mateřské škole. V závěru, na základě získaných poznatků v teoretické části, určit prvky a události, které pravděpodobně ovlivnily změny v názoru na dítě a přístup k němu. Analýzou získaných informací z praktické části, porovnáním subjektivních názorů rodičů i dětí a vyvozením závěrů z těchto poznatků odpovědět na otázku, zda se dnešní generace dětí liší od generace svých rodičů a prarodičů.
In the content of the dissertation we aim to think of the question if the changes in educational system do influenece the point of view on a child, childhood and child itself. The theoretical part is focused on the research of special, historical and present documents, concerning institutional children education. The practical part examines the subjective opinion of parental public. Subsequently, thanks to the controlled dialog between the teacher and the children, it provides interests and feelings of contemporary children in nursery schools. In conclusion,from the gained information in theoretical part, we would like to determin the elements which have probably influenced the child opinion changes and it's approach. Due to the obtained information analysis and the subjective parental and children opinion comparison, we tried to answer the question how the nowadays children differ from their parents' and grandparents' generation.