Motivace pedagogických pracovníků v mateřských školách
Motivation of teaching staff in kindergartens
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60555Identifiers
Study Information System: 130372
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Trojan, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
motivace, pozitivní motivační faktory, demotivátory, teorie motivace, motivační systémKeywords (English)
motivation, positive motivation factor, demotivation, theory of motivation, motivation system5 ÁZEV: Motivace pedagogických pracovníků v mateřských školách AUTOR: Bc. Zdeňka Krátká KATEDRA (ÚSTAV) Centrum školského managementu VEDOUCÍ PRÁCE: Doc. Jaroslav Kalous, Ph.D. ABSTRAKT: Závěrečná diplomová práce je zaměřena na analýzu procesu motivace pedagogických pracovníků v podmínkách mateřské školy. V první části práce jsou diskutovány teoretické formy motivace a motivační faktory mající vliv zejména při motivování pedagogů. Druhá část práce je detailněji zaměřena na principy motivování ředitelů MŠ sebe sama a na roli ředitelů mateřských škol v procesu motivace pedagogických pracovníků. Třetí část práce analyzuje současný stav motivování v mateřských školách prostřednictvím metaanalýzy odborných prací, které se touto problematikou v minulosti již zabývaly. V závěru empirické části práce je diskutován vliv jednotlivých pozitivních a negativních motivačních faktorů, je vytvořen univerzální motivační systém pedagogických pracovníků mateřských škol a jsou formulována doporučení pro management škol, jak co nejefektivněji motivovat své podřízené a čemu se vyvarovat. KLÍČOVÁ SLOVA: motivace, pozitivní motivační faktory, demotivátory, teorie motivace, motivační systém
6 TITLE: Motivation of teaching staff in kindergartens AUTHOR: Bc. Zdeňka Krátká DEPARTME T: School Management Centre SUPERVISOR: Assoc. Prof. Jaroslav Kalous, Ph.D. ABSTRACT: The final thesis is focused on the analysis of the process of motivation of teachers in terms of nursery schools. The first part discusses the theoretical forms of motivation and motivational factors influencing motivation of teachers. The second part is focused on the detailed principles of motivation for directors of nursery school themselves and the role of directors in the process of motivation of teachers. The third part analyzes the current state of motivation in nursery schools through meta-analysis of literature dealing with this issue in the past dealt with. In the end of the empirical part of the thesis, the influence of different positive and negative motivation factors are discussed, the incentive system is created for teachers in nursery schools and the recommendations for the management of schools is formulated, how to effectively motivate their subordinates and what to avoid. KEYWORDS: motivation, positive motivation factor, demotivation, theory of motivation, motivation system