Rozumí neslyšící žáci učebním textům?
Do deaf pupils understand learning texts?
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/60300/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60300Identifikátory
SIS: 56520
Kolekce
- Kvalifikační práce [23802]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Komorná, Marie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Čeština v komunikaci neslyšících
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
7. 2. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
učební texty, učebnice, výzkum a evaluace učebnic, parametry učebnic, čtenářská gramotnost, čtenářská gramotnost a neslyšící žáci, testování porozumění učebnímu textu, neslyšící čtenář, učebnice pro žáky se sluchovým postižením, rozdíly v pojetí učebnic pro žáky základních škol pro sluchově postižené a pro žáky hlavního vzdělávacího prouduKlíčová slova (anglicky)
learning texts, textbooks, textbook evaluation and research, textbook attributes, reading ability, reading ability and deaf pupils, learning text comprehension test, deaf reader, textbooks for hearing impaired pupils, differences in the textbooks for primary schools for the hearing impaired pupils and mainstream schoolsTato diplomová práce se zaměřuje na problematiku porozumění učebním textům u žáků základních škol pro sluchově postižené. Získané výsledky u těchto žáků jsou porovnávány s daty zjištěnými u žáků základních škol hlavního vzdělávacího proudu. Celá problematika je zasazena do teoretického rámce informací o čtenářské gramotnosti a učebních textech. Konkrétně je zde zpracována čtenářská gramotnost v pojetí mezinárodních výzkumů, dále je zde zpracován stručný přehled poznatků z oblasti teorie učebnic, jejich funkcí, výzkumů, evaluace a komparace. Součástí práce je rovněž porovnání pojetí učebnic základních škol pro sluchově postižené a základních škol hlavního vzdělávacího proudu za použití standardizovaných hodnotících nástrojů. Jádro práce se zabývá výzkumem porozumění učebnímu textu u žáků 3. - 9. (resp. 10.) ročníků základních škol pro sluchově postižené a analogických ročníků žáků základních škol hlavního vzdělávacího proudu. Design výzkumu vychází z mezinárodního výzkumu čtenářské gramotnosti Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) a je rozšířen o testování porozumění učebnímu textu s využitím překladu do českého znakového jazyka.
This thesis is focused on learning texts reading comprehension of pupils in primary schools for hearing impairment pupils in comparison with primary schools pupils of mainstream education, in connection with the textbooks. The whole issue is put into the theoretical framework of reading literacy and teaching texts information. Specifically, there is a reading literacy in the concept of international studies, and also a brief overview of the findings drawn from the textbooks, their functions, research, evaluation and comparison. The comparison of the concept of primary school textbooks for the hearing impaired with textbooks for mainstream schools through standardized assessment tools is included too. In this thesis, there is a research of learning texts comprehension for pupils from 3rd to 9th (or 10th) years of primary schools for the hearing impaired and analogous grades of primary school pupils of mainstream education. The research design is based on Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS), one part of this research is translated into Czech sign language.
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Srovnávací analýza učebnic zeměpisu pro žáky se sluchovým postižením, pro žáky s lehkým mentálním postižením a pro žáky škol hlavního vzdělávacího proudu
Výsledek obhajoby: OBHÁJENONedbalová, Amálie (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020)Datum obhajoby: 15. 6. 2020Diplomová práce se zabývá analýzou a komparací učebnic zeměpisu pro žáky se sluchovým postižením, žáky s lehkým mentálním postižením a žáky škol hlavního vzdělávacího proudu. Cílem práce je poukázat na současný stav učebnic ... -
Analýza vybrané učebnice výchovy ke zdraví
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKoťátková, Eliška (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018)Datum obhajoby: 6. 9. 2018In this diploma thesis I look at the Analysis of selected textbook health education through the eyes of teachers who use it in their lessons. The theoretical part of this thesis serves as an introduction to the complex ... -
Analýza učebnic pro výuku předmětů se zaměřením na ICT a informatiku na základní škole v Rusku a na Slovenku
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOŠambazov, Ramil (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017)Datum obhajoby: 11. 9. 2017The theoretical part deals with characteristics of printed textbooks as didactical tools and as curriculum projects, including descriptions of textbook structures and their many functions. It acquaints with the methods ...