Interkulturní aspekty neverbální komunikace
Intercultural aspects of nonverbal communication
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60284Identifiers
Study Information System: 123725
CU Caralogue: 990016251460106986
Collections
- Kvalifikační práce [24155]
Author
Advisor
Referee
Šípek, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
4. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
interkulturní komunikace, neverbální komunikace, arabská kultura, japonská kulturaKeywords (English)
intercultural communication, nonverbal communication, Arabic culture, Japanese cultureCílem této bakalářské práce je přiblížit problematiku neverbální komunikace se zaměřením na interkulturní aspekty, které ji ovlivňují. Práce je rozdělena do šesti kapitol, kdy jsou nejprve definovány pojmy komunikace, kultura a interkulturní komunikace. V dalších kapitolách se pak práce zaměřuje na odlišení neverbálních projevů, které jsou univerzální napříč kulturami, a těch, které jsou na kultuře závislé. Dále navazuje komparativní část, ve které jsou porovnávány dvě kultury, japonská a arabská, z hlediska pro ně typických projevů v neverbální komunikaci. Závěrečná část této práce obsahuje návrh výzkumného šetření, které by zjišťovalo, zda interkulturní výcvik zaměřený na neverbální komunikaci zvyšuje subjektivně vnímanou kvalitu komunikace v cizí kultuře.
The aim of this thesis is to describe nonverbal communication, especially the intercultural aspects which influence it. The thesis is divided into six chapters. In the first part of the thesis, the terms such as communication, culture and intercultural communication are defined. In the next chapters the thesis focuses on differentiation of universal features of nonverbal communication and of the culturally dependant features of noneverbal communication. Comparison of Arabic and Japanese nonverbal behaviour follows. The last part contains a research proposal, in which the effect of an intercultural training on the quality of communication would be inquired.