Systematizace vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků na zdravotnické záchranné službě
The Systematization of the Ambulance Service Paramedic Education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60082Collections
- Kvalifikační práce [5306]
Author
Advisor
Referee
Mathauser, Radek
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Management and Supervision in Social and Health Care Organizations
Department
Department of Management and Supervision in Social and Health Care Organisations
Date of defense
18. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
zdravotnická záchranná služba, vzdělávání zaměstnanců, vzdělávací cyklus, vzdělávací a výcvikové středisko, nelékařský zdravotnický personál, neodkladná resuscitace
Keywords (English)
emergency medical service, employees' education, educational cycle, education and training centre, non-medical health care professionals, resuscitation
Diplomová práce zkoumá a hodnotí vzdělávací systém zdravotnické záchranné služby s cílem navrhnout v závěru taková doporučení, která by mohla vést k jeho zefektivnění a individualizaci. Tím by bylo možné reagovat na konkrétní vzdělávací potřeby jednotlivých zaměstnanců a napomoci tak k jejich profesnímu rozvoji. Teoretická část se věnuje vzdělávání pracovníků a podrobněji rozepisuje specifika jednotlivých fází vzdělávacího cyklu. Jelikož ve zkoumané organizaci nebyl doposud žádný funkční systém vzdělávání zaveden, je třeba ho uvést do života. Bude se tedy jednat o změnu, kterou je třeba připravit, naplánovat a zrealizovat. Další pasáž teoretické části práce je tedy věnována zavádění změny v organizaci. Praktická část nejprve obecně shrnuje postoj tuzemských i některých zahraničních zdravotnických záchranných služeb ke vzdělávání svých zaměstnanců, jak je patrné z jejich webových stránek. Dále popisuje současný stav vzdělávání v organizaci a hodnotí ho z pohledu zavádění změny. Pozornost je věnována rovněž jednotlivým fázím vzdělávacího cyklu u realizované aktivity, kde je hodnoceno jejich naplnění. Součástí praktické části je výzkum pojatý jako ukázka způsobu realizace první fáze vzdělávacího cyklu, tedy identifikace vzdělávacích potřeb zaměstnanců. V závěru práce jsou shrnuty veškeré výstupy a na...
This thesis explores and evaluates the educational system of certain ambulance service. It's aim is to suggest the recommendations leading to higher efficiency and individualization of the system. This is the way how to address the educational needs of individual employees and help their professional development. Theoretical part of the thesis pays attention to employee's education and describes the specifics of educational cycle in more detail. So far there was no functional educational system in place in explored organization. This is the reason why to make it happen. The change I talk about needs to be prepared, planned and realized. Therefore another theme of theoretical part is devoted to implementation of change in organization. The practical part initially summarizes the attitude of Czech and some foreign ambulance services towards to employee's education, as it appears from their web sides. It also describes the current system of education in explored organization and evaluates it from the change implementation point of view. The attention is also paid to the fulfillment of different parts of educational cycle. Last part of this section is dedicated to research focused on realization of the first phase of cycle - identification of employees' educational needs. The closing part contains all...