EYOWF 2011 a mytologické postupy v marketingových strategiích kampaně (sémiotická analýza)
EYOWF 2011 and mytologization of the comercial strategies in a market campaigning (discoursive and semiotic analysis)
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59854Identifiers
Study Information System: 111924
Collections
- Kvalifikační práce [16288]
Author
Advisor
Referee
Kraus, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
29. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Audiovizuální text, EYOWF, kódování, mediální sdělení, mytologizace, reklama, sémiotika, sémiotická analýza, znakKeywords (English)
Audiovisual text, commercials, encoding, EYOWF, message, mythologization, semiotics, semiotic analysis, signDiplomová práce "EYOWF 2011 a mytologické postupy v marketingových strategiích kampaně" se zabývá sémiotickým rozborem a mytologizací marketingového propagačního klipu 10. Zimního evropského olympijského festivalu mládeže 2011 (angl. EYOWF 2011). Studie je zasazena do rámce symbolického interakcionismu a mytologie jako sekundární narace. Vychází z teorií a terminologie lingvisty Ferdinanda de Saussura, francouzského sémiologa Rolanda Barthese a triadického pojetí znaku Charlese Sanderse Peirce. Práce se věnuje tvorbě mediálního sdělení, marketingové komunikaci a použití konkrétních znaků coby elementárních konstitučních prvků. Použitou metodou je sémiotická analýza. Analyzovaným vzorkem je audiovizuální text tzv. imageový spot o stopáži 2 minuty a 52 sekund, který obsahuje prvky celé komunikační kampaně. Prostřednictvím deskripce a interpretace jednotlivých zakódovaných znaků, z nichž je konkrétní kampaň složena, se práce pokusí zhodnotit a interpretovat komunikovaný materiál. Pozornost je soustředěna na jednotlivé záběry a střihy, grafické provedení, použité barvy, účinkující a celkovou mytologizaci jednotlivých prvků.
The diploma thesis "EYOWF 2011 and mythologization of the commercial strategies in a market campaign" deals with a semiotic analysis and mythologization of the promotional video for 10th European Youth Olympic Winter Festival 2011. This study is drawn up as semiotic analysis comprised of the theories of symbolic interactionism and mythologization as a secondary narrative. The thesis is based on theories of the meaning construction and the terminology of the linguist Ferdinand de Saussure, a French semiotican Ronald Barthes and a triadical concept of the sign by Charles Sanders Peirce. The study works on the construction of a commercial message, market communication and use of the specific sign as a primary structural element. An analyzed sample is an audiovisual commercial - 2 minutes and 52 seconds which contents the elements of the entire communicative campaign. The used method is a semiotic analysis which offers insights via description and interpretation of the particular encoded signs. The main focus is concentrating on the camera take and cuts, graphics, colour, characters and the entire mythologization process.