Současný český filmový trailer a jeho role v propagaci filmu v kontextu zahraniční produkce
Czech film trailer and its role in the film promotion in years 2006-2011
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59788Identifiers
Study Information System: 111679
CU Caralogue: 990015588600106986
Collections
- Kvalifikační práce [18449]
Author
Advisor
Referee
Švelch, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
28. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Film, trailer, upoutávka, foršpan, reklamní snímek, kino, filmová distribuce, filmový marketing, média, propagace, teaser, voice-overKeywords (English)
Film, trailer, teaser, movie, cinema, film marketing, film distribution, promotion, advertising, voice-over, mediaDiplomová práce Současný český filmový trailer a jeho role v propagaci filmu v kontextu zahraniční produkce se z různých pohledů zabývá filmovým trailerem. V první části se zabývá jeho vývojem v zahraničí, především ve Spojených státech amerických. Popisuje jednotlivá časová období až do současnosti a nastiňuje budoucí trendy v jeho vývoji. Druhá část komplexně analyzuje filmový trailer a všechny jeho složky. Zabývá se procesem výroby traileru, zařazuje ho do komunikačního mixu filmového marketingu a zkoumá jeho roli ve filmové propagaci. Poukazuje na manipulativní rysy traileru a zabývá se jeho regulací. V neposlední řadě popisuje proces distribuce traileru a ukazuje jednotlivé distribuční kanály. Všechny tyto záležitosti porovnává z pohledu situace v USA a ČR. Závěrečná část se soustředí na český filmový trailer. Nejprve mapuje jeho historii od začátků až po současnost. Tu vkládá do kontextu historie české kinematografie a historie české filmové propagace. Dále se práce soustředí na současnou situaci v českém traileru. Analyzuje ji z pohledu filmových kritiků i tvůrců trailerů a představuje jednotlivé faktory ovlivňující podobu trailerů. Závěrem práce zkoumá vybrané současné trailery.
The diploma thesis Contemporary Czech film trailer and its role in the promotion of the film in the context of foreign production deals with the film trailer. The first part deals with the development of the film trailer abroad, particularly in the United States of America. It describes every single time period up to the present day and outlines the future trends in its development. The second part comprehensively analyzes all components of cinematic trailer. It describes the process of making movie trailers, classifies it in the film marketing communication mix and examines its role in the film promotion. It refers to manipulative function of trailer and deals with its control. Finally, describes the process of distribution trailer and shows the various distribution channels. All of these issues compare the situation in the U.S. and the Czech Republic. The final section focuses on the Czech film trailer. First, it maps its history from the beginning to the present. Then it puts these findings into the context of the Czech film history and the history of the Czech movie promotion. Further thesis will focus on the current situation in the Czech trailer. Analyzes it from the perspective of film critics and trailer makers and presents all factors influencing the form of trailers. In conclusion, the...