Internet jako nástroj komunikace neziskových organizací
Internet as a communication tool of non-profit organizations
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59777Identifiers
Study Information System: 97128
Collections
- Kvalifikační práce [22119]
Author
Advisor
Consultant
Hronová, Kateřina
Referee
Sluková, Petra Zia
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information and Library Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
4. 2. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Nezisková organizace, komunikace v prostředí internetu, online marketing, online fundraising, fundraising, webová prezentace, kvality webové prezentace, web 2.0, sociální sítěKeywords (English)
Non-profit organization, communication in internet environment, online marketing, online fundraising, fundraising, website, quality of website, web 2.0, social networkDiplomová práce popisuje možnosti využití prostředí internetu pro marketingové a fundraisingové aktivity neziskových organizací v České republice s důrazem na kvalitu webových prezentací neziskových organizací. Za tímto účelem je nejprve stručně představen neziskový sektor a jeho specifika. Dále jsou popsány možné způsoby komunikace v prostředí internetu s důrazem na možnosti komunikace neziskových organizací v oblasti online marketingu. Třetí kapitola se stručně věnuje formám fundraisingu a mapuje současné trendy online fundraisingu. Čtvrtá a pátá kapitola vysvětluje specifika využití webu a sociálních sítí. Dále jsou prezentovány principy kvality webových stránek. Poslední kapitola se zaměřuje na analýzu webových prezentací vybraných neziskových organizací z oblasti sociální rehabilitace. Analýza představuje pohled, z hlediska přístupnosti a použitelnosti, na stav webových prezentací neziskových organizací a také zkoumá využití tohoto prostoru pro komunikaci s uživateli a podporovateli.
This thesis describes the possibilities of using the internet for marketing and fundraising activities of non-profit organizations in the Czech Republic. It has an emphasis on the quality of non-profit organizations' web sites. The first chapter of the thesis presents a non- profit sector and its specifics. Furthermore, it describes the possible ways NGOs can communicate on the internet and their potential online marketing. The third chapter is dedicated to fundraising forms and mapping the current trends in online fundraising. The fourth and fifth chapter explain the specifics of web site usage and social networks. Moreover, the principles of quality web sites are presented. The last chapter focuses on the analysis of the web sites of selected non-profit organizations in the area of social rehabilitation. The analysis is mainly devoted to accessibility and usability of web sites. It also examines the potential use of web sites to communicate with users and supporters.