Bechyňský zámek za Petra Voka z Rožmberka
Bechyně Chateau during the Reign of Petr Vok from Rožmberk
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59677Identifiers
Study Information System: 135096
Collections
- Kvalifikační práce [2255]
Author
Advisor
Referee
Zlatohlávek, Martin
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
3. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
zámek - Bechyně - Petr Vok z Rožmberka - nástěnná malba - štuková výzdobaKeywords (English)
chateau - Bechyně - Petr Vok of Rožmberk - mural painting - stucco decorationTato bakalářská práce se zabývá zámkem v Bechyni v době, kdy jej vlastnil Petr Vok z Rožmberka. Bechyňské panství koupil poslední Rožmberk od Jindřicha ze Švamberka roku 1569. Nechal zde Baldassarem Maggim vybudovat nový renesanční zámek, který se stal centrem Rožmberkova dvora. Celé panství ale kvůli velkým dluhům musel Petr Vok roku 1596 prodat Šternberkům. Autorka představí osobnost Petra Voka ve vztahu k Bechyni a život jeho dvora na zdejším zámku. Poté se zaměří na stavební vývoj sídla z pozdně gotického hradu v renesanční zámek. Hlavní pozornost ale bude věnována malířské a štukové výzdobě interiérů, ve které se odráží Rožmberkova duchovní a konfesijní proměna. V poslední kapitole neopomene ani výzdobu fasád zámeckého nádvoří, která také vznikla v této době.
This thesis will deal with chateau Bechyně during the period when it was possessed by Petr Vok of Rožmberk. The last Rožmberk bought Bechyně manor from Jindřich of Švamberk in 1569. He let Baldassare Maggi build a new Renaissance chateau which became the centre of Rožmberk court. The whole manor was sold due to enormous debts to Šternberk family in 1596. The author presents personality of Petr Vok in his relation to Bechyně and the life of his court at this chateau. Then she will deal with the building development of the chateau from the late Gothic castle to the Renaissance chateau. Especially, in the next part she will pay attention to painting and stucco decoration of the interiors which reflects Rožmberk spiritual and confessional transformation. In the last chapter, the author will deal also with the decoration of facade of the chateau courtyard which was created in that period.