dc.contributor.advisor | Topolovská, Tereza | |
dc.creator | Kolmanová, Jitka | |
dc.date.accessioned | 2017-05-18T10:27:42Z | |
dc.date.available | 2017-05-18T10:27:42Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/59563 | |
dc.description.abstract | The purpose of this diploma thesis is to analyze the parent-child relationship in selected novels by Anita Desai. The novels chosen for the analysis are Cry, the Peacock; Clear Light of Day; Fire on the Mountain; Fasting, Feasting. The aim of the theoretical part is, firstly, to introduce Anita Desai and her style of writing, secondly, to lay the theoretical basis for further analysis of the attachment between children and their parents. In this part the author presents the Attachment theory, behavioural patterns and parenting styles (authoritarian, authoritative, permissive, uninvolved). The theoretical part is concluded by a portrait of Indian society and typical Indian family structure - the environment in which Desai's protagonists live. The practical part consists of thorough analysis of the selected novels. The analysis shows Desai's tendency to portray such parenting styles that instil insecurity in children. The results prove that these approaches to raising a child affect the personality development negatively. It was interesting to find out that gender bias influences not only the life-path and self-concept of the protagonists but also the quality of their relationship with their parents. | en_US |
dc.description.abstract | Smyslem této diplomové práce je analýza vztahu rodič-dítě ve vybraných románech Anity Desai. Romány pro tuto analýzu jsou Cry, the Peacock; Clear Light of Day; Fire on the Mountain; Fasting, Feasting. Cílem teoretické části je zaprvé představit Anitu Desai a její styl tvorby; za druhé položit teoretické základy pro další analýzu vztahu mezi dětmi a jejich rodiči. V této části autorka popisuje teorii konceptu přimknutí, vzorce chování a styly výchovy (autoritářskou, autoritativní, shovívavý, zanedbávající). Teoretickou část uzavírá popis indické společnosti a struktury uvnitř typické indické rodiny - prostředí, v němž žijí postavy Anity Desai. Praktická část se skládá z podrobné analýzy vybraných románů. Tato analýza dokládá sklon Anity Desai k zobrazování takových výchovných stylů, které vyvolávají v dětech pocit nejistoty. Výsledky analýzy dokazují, že tyto postoje k výchově negativně postihují rozvoj osobnosti. Zajímavé bylo zjištění, že diskriminace na základě pohlaví ovlivňuje nejenom životní cestu a sebepojetí protagonistů, ale i povahu vztahu mezi nimi a jejich rodiči. | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Anglofonní indická literatura | cs_CZ |
dc.subject | Anita Desai | cs_CZ |
dc.subject | dětství | cs_CZ |
dc.subject | koncept přimknutí | cs_CZ |
dc.subject | vzorce chování | cs_CZ |
dc.subject | styly výchovy | cs_CZ |
dc.subject | indická rodina | cs_CZ |
dc.subject | diskriminace na základě pohlaví | cs_CZ |
dc.subject | Anglophone Indian Literature | en_US |
dc.subject | Anita Desai | en_US |
dc.subject | childhood experience | en_US |
dc.subject | the Attachment theory | en_US |
dc.subject | behavioural styles | en_US |
dc.subject | parenting styles | en_US |
dc.subject | Indian family | en_US |
dc.subject | gender bias | en_US |
dc.title | Indian Family in Selected Novels by Anita Desai | en_US |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2013 | |
dcterms.dateAccepted | 2013-09-13 | |
dc.description.department | Katedra anglického jazyka a literatury | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 96890 | |
dc.title.translated | Indická rodina v díle Anity Desai | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Chalupský, Petr | |
dc.identifier.aleph | 001623846 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - německý jazyk | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - German | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra anglického jazyka a literatury | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - německý jazyk | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - German | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Smyslem této diplomové práce je analýza vztahu rodič-dítě ve vybraných románech Anity Desai. Romány pro tuto analýzu jsou Cry, the Peacock; Clear Light of Day; Fire on the Mountain; Fasting, Feasting. Cílem teoretické části je zaprvé představit Anitu Desai a její styl tvorby; za druhé položit teoretické základy pro další analýzu vztahu mezi dětmi a jejich rodiči. V této části autorka popisuje teorii konceptu přimknutí, vzorce chování a styly výchovy (autoritářskou, autoritativní, shovívavý, zanedbávající). Teoretickou část uzavírá popis indické společnosti a struktury uvnitř typické indické rodiny - prostředí, v němž žijí postavy Anity Desai. Praktická část se skládá z podrobné analýzy vybraných románů. Tato analýza dokládá sklon Anity Desai k zobrazování takových výchovných stylů, které vyvolávají v dětech pocit nejistoty. Výsledky analýzy dokazují, že tyto postoje k výchově negativně postihují rozvoj osobnosti. Zajímavé bylo zjištění, že diskriminace na základě pohlaví ovlivňuje nejenom životní cestu a sebepojetí protagonistů, ale i povahu vztahu mezi nimi a jejich rodiči. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The purpose of this diploma thesis is to analyze the parent-child relationship in selected novels by Anita Desai. The novels chosen for the analysis are Cry, the Peacock; Clear Light of Day; Fire on the Mountain; Fasting, Feasting. The aim of the theoretical part is, firstly, to introduce Anita Desai and her style of writing, secondly, to lay the theoretical basis for further analysis of the attachment between children and their parents. In this part the author presents the Attachment theory, behavioural patterns and parenting styles (authoritarian, authoritative, permissive, uninvolved). The theoretical part is concluded by a portrait of Indian society and typical Indian family structure - the environment in which Desai's protagonists live. The practical part consists of thorough analysis of the selected novels. The analysis shows Desai's tendency to portray such parenting styles that instil insecurity in children. The results prove that these approaches to raising a child affect the personality development negatively. It was interesting to find out that gender bias influences not only the life-path and self-concept of the protagonists but also the quality of their relationship with their parents. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra anglického jazyka a literatury | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990016238460106986 | |