Environmentální aspekty výuky chemie na gymnáziu
Environmental Aspects of Chemistry Teaching and Learning at High School
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59427Identifiers
Study Information System: 85110
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Advisor
Referee
Klečková, Marta
Feszterová, Melánia
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
-
Department
Department of teaching and Didactics of Chemistry
Date of defense
25. 4. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Výuka chemie na gymnáziu, environmentální aspekty učiva chemie, environmentální výchova, rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání, analýza učebnic chemie, globální problémy lidstvaKeywords (English)
Teaching Chemistry at grammar school, environmental aspects of the curriculum in Chemistry, the Environmental Education, general educational program for grammar school studies, analysis of Chemistry textbooks, global problems of the mankindHlavním cílem dizertační práce bylo zjistit u žáků středních škol, a zejména gymnázií, stav znalostí, názorů a postojů z oblasti chemie, zaměřených na environmentální problémy současnosti a jejich řešení. Na základě zjištěných faktů a analýzy současného chemického kurikula vyššího stupně osmiletých a čtyřletých gymnázií navrhnout jeho doplnění v předmětné oblasti. Nejprve byly mapovány současné trendy environmentální/ekologické výchovy na různých stupních vzdělávacího systému a analyzovány výsledky výzkumných šetření z oblasti přípravy, realizace a hodnocení environmentální/ekologické výchovy se zaměřením na sekundární stupeň vzdělávání. Pro zjištění stavu obsahu environmentálních prvků učiva v používaných učebnicích chemie na vyšších gymnáziích byla provedena analýza vybraných gymnaziálních učebnic chemie z hlediska obsahu eko-orientovaných pojmů, vyhodnocena jejich ekologicky využitelná témata v příslušných kapitolách a nabídnuta některá doporučení pro jejich doplnění. U vybraného vzorku žáků gymnázia a střední průmyslové školy bylo provedeno výzkumné šetření, zjišťující jejich názory na aktuální environmentální problémy v komparaci s jejich vědomostmi z ekologické problematiky. Východiskem k uskutečnění výzkumu byla formulace výzkumných otázek a jim odpovídajících hypotéz, zaměřených na...
The abstract The main aim of the dissertation was to find out the level of knowledge and opinions of secondary technical and especially grammar school students in the field of Chemistry focusing on environmental problems of these days and their solutions. As a follow up of the research and the analysis of the current curriculum in Chemistry in grammar schools there are suggestions for some amendments in this subject. First of all, current trends of the environmental studies in different years of the educational system were monitored and the research results of preparation, realization and evaluation in secondary technical and grammar schools were analysed. In order to find out the level of environmental aspects in the content of the Chemistry textbooks currently in use at grammar schools, they were analysed by focusing on their eco-oriented content, the useable parts in each chapter were evaluated and some recommendations for their amendments were offered. Selected grammar school and secondary technical school students undertook the survey in order to find out their knowledge and opinions about the current environmental problems. The method of the research was conducted in the form of research questions and relevant hypothesis which was focused on finding out attitudes and opinions about the creation and...