Integrovaná přírodovědná výuka a historie přírodních věd v chemickém vzdělávání
Integrated Science Education and History of Science in Chemistry Education
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59405Identifiers
Study Information System: 83864
Collections
- Kvalifikační práce [20304]
Author
Advisor
Consultant
Teplá, Milada
Referee
Škoda, Jiří
Karpenko, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
-
Department
Department of teaching and Didactics of Chemistry
Date of defense
25. 4. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
chemické vzdělávání, historiie chemie, integrovaná přírodovědná výukaKeywords (English)
chemical education, history of chemistry, integrated science educationDisertační práce Integrovaná přírodovědná výuka a historie přírodních věd v chemickém vzdělávání je zaměřena na problematiku integrace přírodovědných předmětů prostřednictvím historie přírodních věd. Práce obsahuje rešeršní část zabývající se integrovanou přírodovědnou výukou v jejích různých podobách a její analýzou z pohledu platných kurikulárních dokumentů. V práci jsou prezentovány výsledky dotazníkového šetření mezi gymnaziálními učiteli chemie k tématu mezipředmětové integrace. Dále je navržen přístup k integraci prostřednictvím historie přírodních věd. K tomuto tématu jsou vytvořeny didaktické materiály: pracovní listy a didaktický test v programu Adobe Flash. Pracovní listy byly ověřeny ve výuce na gymnáziích, výsledky ověření jsou v práci uvedeny. Práce rovněž obsahuje výsledky dvou projektů zaměřených na propagaci tématu historie přírodních věd. Jedná se o projekt Historie přírodních věd ve vzdělávání středoškolských učitelů (Fond rozvoje vysokých škol České republiky, 2011) a kurz Praha alchymistická, který byl vytvořen a realizován v rámci Rozvojového projektu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, 2011: Rok chemie - chemie všem.
The present dissertation Integrated Science Education and History of Science in Chemistry Education is aimed at the problem of integrating scientific subjects by means of natural history. The thesis contains research concerned with integrating science education in its various forms and its analysis from the point of valid curricular documents. Results of a questionnaire on intersubject integration distributed among grammar school chemistry teachers are presented in the thesis. Further on, an approach to the integration by means of natural history is presented. Didactic materials were created on this topic: worksheets and didactic tests in Adobe Flash. Worksheets were attested in grammar school teaching and results of this attestation are included. The thesis also includes results of two projects aimed at the topic of natural history. These projects are: History of Natural Sciences in High School Teacher Education (Fund for the development of higher education in the Czech Republic, 2011) and a course called Alchymistic Prague (Developmental project of the Ministry of Education, 2011: Chemistry year - Chemistry for all).