Dynamický přístup k pedagogicko-psychologické diagnostice a intervenci v mateřské škole
Dynamic approach to Educational and Psychological assessment and Intervation in Kindergarten.
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59396Identifiers
Study Information System: 107254
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Kucharská, Anna
Hříbková, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theory of Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
16. 4. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
dynamická diagnostika, učební potenciál, školní zralost a připravenostKeywords (English)
dynamic assessment, learning potential, school maturity and readinessDynamické hodnocení představuje alternativní diagnostický přístup, zaměřený na identifikaci učebního potenciálu testované osoby, k níž směřuje skrze orientaci na proces výkonu. Usiluje o smysluplné propojení s intervencí, jež bezprostředně využívá diagnostická zjištění k podpoře rozvoje schopností daného jedince. Tato práce shrnuje základní informace o uvedeném diagnostickém směru - jeho vlastnosti, vymezení oproti tradičním způsobům testování a historický vývoj. Výzkumně ověřuje možnosti jeho stávajícího využití zejména v oblasti předškolní diagnostiky a vzdělávání a navrhuje některé optimalizační kroky, směřující k vytvoření metodiky, která by sloužila jako efektivní prostředek prevence výchovných a vzdělávacích obtíží v prvních letech školní docházky.
Dynamic assessment constitutes an alternative diagnostic approach, focused on revelation of the tested person's learning potential, which is reached and observed via the emphasis on the process of the achievement. It aims at meaningful connection with the intervention that immediately makes use of diagnostic findings to support the development of an individual's abilities. This work summarizes essential information about the mentioned diagnostic trend - its characteristic, a definition compared to conventional ways of testing and historical development. It investigates some possibilities of its utilization, especially in the area of preschool diagnostic and education, and creates a basis for an instrument of the effective prevention of educational and behavioural difficulties during the first years of the school attendance.