Aktuální trendy v oblasti primární prevence rizikového chování v České republice a vybraných zemí EU
Current Trends in the Primary Prevention of Risk Behavior in the Czech Republic and Selected EU Countries
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59334Identifiers
Study Information System: 96715
Collections
- Kvalifikační práce [21745]
Author
Advisor
Referee
Burešová, Karolína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
29. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Primární prevence, primárně-preventivní aktivity, rizikové jevy chování, systémová strategie primární prevence, školní metodik prevenceKeywords (English)
Primary prevention, primary-prevention activities, risk behaviour phenomena, systemic strategy of primary prevention, school prevention methodologistDiplomová práce pojednává o primární prevenci rizikových jevů chování, tak jak ji známe u nás v České republice a jak se na ní dívá Evropa. Teoretická část se snaží komplexně pojednat o dané problematice, nezabývá se však pouze současností, ale mapuje i její historický vývoj. Na základě dostupné literatury a vlastních zkušeností autorky, je zde vytvořen celkový vhled do školní primární prevence. Na začátku práce se autorka snaží vyjasnit rozdíly v pojmosloví u nás a v Evropě, dále se pak zabývá jednotlivými rizikovými formami chování, na které se primární prevence zaměřuje. Značná část je věnována pedagogickým pracovníkům zabývající se primární prevencí a dalším aktérům prevence, jako jsou žáci a jejich rodiče. Nedílnou součástí teoretické části je také kapitola o konkrétních aktivitách, včetně příkladů dobré praxe především ze zahraničí, které může každý školní metodik prevence použít při své práci. Praktická část práce si klade za úkol přiblížit školním metodikům prevence jak vytvořit sytémovou strategie primární prevence rizikových jevů chování ve školním prostředí. Největší část tvoří modelová strategie pro kokrétní střední školu, z které je patrné, jak by měla taková strategie vypadat. K modelové strategii je pak připojeno několik vysvětlujících kapitol, společně s výčtem problémů, se kterými...
The thesis discusses the primary prevention of risk behaviour as it is known in the Czech Republic and in Europe. The theoretical part is trying to comprehensively discuss the issue, however, it does not deal with present only it also charts its historical development. Based on the available literature and on personal experience of the author, there is an overall insight into the school primary prevention. At the beginning, the author tries to clarify the differences in terminology in this country and in Europe, as well as to deal with various forms of risky behaviour, which primary prevention focuses. A large section is devoted to teachers dealing with primary prevention and other participants of prevention such as students and their parents. As an integral part the theory also includes a chapter on specific activities, including examples of good practice especially from abroad, which can be used by school prevention methodologist in their work. The practical part of the thesis aims to propose to school prevention methodologists the right method of creating systematic strategy for primary prevention of risk behaviour phenomena in the school environment. The largest part consists of a model strategy for particular High School, from which it is clear how such a strategy should look like. The model...