Sociálně pedagogická práce s rodinou dospívajícího problémového uživatele drog
Socio-pedagogical work with family teen drug problem
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59311Identifiers
Study Information System: 107712
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Lorenzová, Jitka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
28. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Sociálně-pedagogická práce, mladistvý, drogy a drogová závislost, bio-psycho-sociálně-spirituální model závislosti, socializace, rodina, výchova, socio-kulturní faktory, rodič a jeho znalost drogové problematiky, sociálně-pedagogický pracovníkKeywords (English)
Social-pedagogical work, adolescent, drug and drug dependence,bio-psycho-socially-spiritual model of drug addiction, socialization, family, education, socio-cultural factors, parent and his knowledge of drug problems, social-pedagogical workerTématem diplomové práce je rozbor prostředí ovlivňujícího mladistvé během jejich socializace, včetně popisu organizací a institucí, které mohou na mládež a jejich rodiče působit sociálně-pedagogicky v oblasti rizikového chování a při prevenci vzniku a rozvoje závislostí na omamných a psychotropních látkách. Teoretická část se zabývá sociálně- kulturními faktory a obzvláště rodinou, jako primární socializační institucí a sociálně- pedagogickým působením organizací na mládež a jejich rodiče v oblasti drogové prevence. Empirická část se zabývá tím, jakými způsoby rodiče mladistvých uživatelů drog předcházeli rizikovému chování svých dětí, odkud a jaké informace o drogové problematice čerpali, úrovní připravenosti rodičů na možné řešení vzniku a rozvoje závislosti potomků předtím, než problém vznikl. Dále kde rodiče vyhledali odbornou pomoc a jejich názor na kvalitu sociálně- pedagogické intervence pracovníků jednotlivých organizací formou narativní analýzy.
The thesis provide an analysis of environment that might influence processes of socialization of youth people. Next to this description of socially and/or pedagogically working organizations and institutions that focus on youth and their parents in the area of risk behaviour with an aim to prevent dependence on mind-altering substances is provided. Theoretical part of the thesis discusses socio-cultural factors. Therefore roles especially of family as primary institution responsible for socialization as well as of socio-pedagogically working organizations in drug prevention targeting youth and their parents is described. Empirical part of the thesis addresses ways that parents of young users of drugs used to prevent risky behaviour of their children, what sources and types of informations about drugs they used, and to what extend they have been prepared to solve potential problems that might result in drug dependence. Also with the use of a narrative analysis it is discussed where parents sought professional help and what was their opinion about quality of socio- pedagogical intervention delivered by individual organizations.