Posouzení kognitivní plasticity u seniorů s použitím FIE
Estimation of Cognitive Plasticity in Old Adults Using FIE
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59285Identifikátory
SIS: 124491
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pikhartová, Alena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
15. 1. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
modifikovatelnost inteligence, deficity kognitivních funkcí, zprostředkované učení, instrumentální obohacování, kognitivní mapa, přenos, stáří, seniorKlíčová slova (anglicky)
modifiability of intelligence, deficites of cognitive functions, mediated learning, instrumental enrichment, cognitive map, transfer, old age, senior4 Abstrakt Práce se zabývá rozvojem kognitivních schopností metodou Feuersteinova Instrumentálního obohacování u seniorek v ústavní péči. Měla by objasnit, zda je program Instrumentálního obohacování uplatnitelný při práci se seniory a jaký vliv bude mít na rozvoj kognitivních schopností těchto lidí. Teoretická část práce pojednává o období stáří, kognitivních specifikách seniorů, soudobých názorech na fungování mozku a především o programu Instrumentálního obohacování. Praktická část zahrnuje výsledky kvalitativního výzkumu. Hlavní metodou sběru dat bylo "dynamické hodnocení" kognitivního testu a případová studie. Kvalitativní zhodnocení výsledků Addenbrookského kognitivního testu ukázalo na zkvalitnění způsobu řešení v téměř všech položkách. Obecně došlo k rozvoji kognitivních funkcí na všech třech úrovních (vstup, elaborace, výstup). Výsledky studie ukázaly, že program Instrumentálního obohacování je pro seniory velmi vhodný. Jeho využití je smysluplné nejen u klientů s lehkým poškozením kognitivních schopností, ale velice efektivní je také u lidí s těžším stupněm demence.
5 Abstract The work deals with the development of cognitive skills by the method of the Feuerstein Instrumental enrichment for seniors in a residential care. It should clarify whether the Instrumental Enrichment Program is practicable when working with seniors and how it will affect the development of cognitive abilities of these people. The theoretical part deals with the period of the old age, the cognitive specific of seniors, the contemporary views on the brain functioning, and especially with the Instrumental Enrichment Program.The practical part includes the results of the qualitative research. The main method of data collection was a " dynamic assessment " of the cognitive test and the case studies. The qualitative results evaluation of the Addenbrooke cognitive test showed the improvement in the solution methods almost in all levels ( input , elaboration and output) . The results of the study showed that the Instrumental Enrichment Program is very suitable for the seniors. Its use is meaningful not only for clients with mild cognitive insult but it is also very effective for the people with more severe degrees of dementia.