Obraz venkova v českém filmu
REFLECTION OF COUNTRYSIDE IN CZECH FILM 1945 - 1969
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59238Identifiers
Study Information System: 127056
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Klimeš, Ivan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cinema Studies
Department
Film Studies Department
Date of defense
17. 4. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Venkov. Vesnice. Zemědělství. Kolektivizace. Socialismus. Rolník. Družstevník. Jednotná zemědělská družstva. Česká kinematografie. Hraný film. Barrandov. Cenzura. Kulturní politika. Perzekuce. Filmová dramaturgie. Filmová publicistika. HistorismusKeywords (English)
Countryside. Village. Agriculture. Collectivization. Socialism. Peasant. Cooperator. Cooperative Agricultural Farms. Czech Cinematography. Feature Film. Barrandov. Censorship. Cultural Policy. Oppresion. Film Production. Film Journalism. HistoricismRigorózní práce se zabývá problematikou filmové reflexe sociální, hospodářské a kulturní proměny českého venkova mezi léty 1945 - 1969. Přirozeně je zde stěžejním tématem filmový obraz kolektivizace, která byla hlavním prvkem socialistické transformace konzervativního rurálního společenství. Kolektivizace venkova byla jedním z nejzávažnějších procesů moderní české historie, přirozeně přinášela řadu dramatických situací a tím vytvářela potenciál pro filmové zpracování. Jelikož reflexe kolektivizace a družstevního venkova byla programově vyžadována filmovou dramaturgií státní kinematografie, mezi léty 1945 - 1969 vznikla řada hraných snímků s danou tematikou. Tato rigorózní páce se snaží analyzovat většinu podstatných titulů z oblasti non-fikční produkce s okrajovou připomínkou některých dokumentárních děl. Hlavní metodou práce je motivická analýza opírající se především o sledování proměn pojetí stěžejních postav ve sledovaných filmech a jejich vzájemné interakci. Výsledná podoba filmů je přitom konfrontována s poznatky z odborné sociologické nebo historické literatury, s dobovým publicistickým ohlasem a archivními materiály, které se váží k procesu vzniku filmů. Autor nepřímo vychází taktéž z poznatků o dobovém společenském koloritu, které mu poskytly rozhovory s pamětníky kolektivizace. Text se...
The thesis concerns with a film reflection of social, economic and cultural changes of the Czech countryside from 1945 to 1969. The key topic of the research was to focus on a changing image of agriculture collectivization. The collectivization of countryside was a significant means of socialist transformation of conservative rural society in Czechoslovakia. It was one of the most important periods of Czech modern history. The dramatic events related to the moment caused that it often became filmed. The motives of collectivization and cooperative socialistic villages were demanded by state film administration. This is the reason why there were produced many feature films about the theme, especially between 1945-1969. The thesis analyses the most important movies of Czechoslovak non-fiction film production, which filled with some documentary notions. It analyses motives that deals with a changes and interactions of main story figures. Each film is confronted with supplement information based on sociology or history literature, newspaper articles of the period, archive materials and oral history. The deformation of reality in the films is exemplified by comparing it with the real historic and social living conditions. The thesis also focuses on founding the socialistic cooperative farms, politic...