Smrt jako újma: námitky proti epikurejské koncepci vztahu ke smrti
Death as Harm: Objections Against Epicurean Conception of Relation to Death
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59150Identifiers
Study Information System: 94499
Collections
- Kvalifikační práce [23802]
Author
Advisor
Referee
Jirsa, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Philosophy
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
4. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Epikúros smrt strach újma Nagel Warren Feldman Kaufman Williams hédonismus osoba slasti poslední vůle přátelství tužby praxeKeywords (English)
Epicurus death fear harm Nagel Warren Feldman Kaufman Williams hedonism person pleasures last will friendship desires usePráce promýšlí epikurejské argumenty, podle nichž smrt není pro zemřelého zlem, a tudíž není rozumné se jí bát, v kontextu současné filosofické debaty o těchto argumentech. Klade si otázku, zda je možné dnes konzistentně zastávat pozici odpovídající epikurejské argumentaci a zda taková pozice obstojí vůči kritice současných odpůrců epikurejských argumentů. Po exkurzu k historickému epikureismu se práce zaměřuje na čtyři současné texty kritizující epikurejské pozice a promýšlí 1) způsob, jakým tyto texty interpretují samotnou epikurejskou pozici, 2) relevanci této kritiky ve vztahu k epikurejským argumentům v kontextu historického epikureismu, 3) přesvědčivost této kritiky a především předpokladů, na nichž tato kritika staví, 4) možnosti, jakým by na tuto kritiku mohl reagovat současný zastánce epikurejských stanovisek. Takto práce postupně dospívá k řadě závazků, k jejichž přijetí nabádají zastánce epikurejské pozice její kritici. Tato pozice vyžaduje takové pojetí dobra a zla, kdy obojí je popsatelné jako určitý stav, který je jejich subjekt schopen přímo vnímat. Zkoumáním epikurejské instituce přátelství docházíme k závěru, že tato pozice nevylučuje altruistické jednání, které ovšem nemůže překročit okruh přátel. Přátelství se navíc ukazuje jako jedna z možných motivací k tomu, aby zastánce této...
The thesis examines the epicurean arguments according to which death isn't an evil for the deceased and so it isn't rational to fear it. The focus of the thesis is the contemporary debate of these arguments. Our central question is whether it is possible to hold consistently the position equivalent to epicurean arguments and whether such position can stand against the criticism of contemporary opponents of epicurean arguments. After the brief discussion of historical epicureism the thesis examines four contemporary texts which criticize epicurean position. It concentrates on these questions: 1) the way these text interpret epicurean position, 2) relevancy of this criticism in relation to historical epicurean arguments, 3) convincingness of this criticism and its premises, 4) possible reactions of contemporary advocate of epicurean arguments to this criticism. Based on this examination the thesis states a number of commitments that the contemporary advocate of epicurean arguments has to hold to be immune to the criticism of this debate. Such position demands a certain concept of good and evil in which both are described as momentary states that their subject is able to feel directly. The examination of institution of epicurean friendship leads us to conclusion that such position also doesn't exclude...