Motiv chrysantémy v songských písních ci
The motif of chrysanthemum in Song ci
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59031Identifikátory
SIS: 110143
Katalog UK: 990016294830106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Andrš, Dušan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sinologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav Dálného východu
Datum obhajoby
18. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
chryzantéma, Tao Yuanming 陶淵明, dynastie Song, písně ci詞, yongwu 詠物, motiv květinKlíčová slova (anglicky)
chrysanthemum, Tao Yuanming 陶淵明, Song dynasty, ci 詞 poem, yongwu 詠物, flower motifAnotace: Diplomová práce pojednává o motivu chryzantémy v songských písních ci spolu s významy a obecně kulturním povědomím s motivem spojenými. Jednotlivé kapitoly se zaměřují na zpřesnění významových konotací a jejich proměn spojených s motivem chryzantémy jako s jedním z nejčastějších rostlinných motivů v čínské literatuře a konkretizují literárně-historický popis procesu vývoje písní ci a žánru yongwu. Práce se zároveň snaží zmapovat významy reflektující vývoj ci od nevážných popěvků k literátské poezii, posun užití motivu od básní shi a výskyt taoyuanmingovského a quyuanovského motivu v songských písních ci. Práce sleduje, v jaké míře žánr songských ci modifikuje význam motivu, tedy v jaké míře jsou zachovány tradiční významy s odkazem na Qu Yuana a Tao Yuanminga a naopak nakolik jsou některé významy projevem žánru ci. Přihlíží také k tomu, nakolik se význam vyprazdňuje a stává se ornamentálním motivem indikujícím příležitost a roční dobu a evokujícím náladu, bez hlubších významových souvislostí původně s motivem spojených. Klíčová slova:chryzantéma, Tao Yuanming 陶淵明, dynastie Song, písně ci 詞, yongwu 詠 物, motiv květin
The thesis traces emergence of chrysanthemum, a favourite symbol in Chinese poetry, and discusses its various uses within the context of the Song ci poets. The chapters of the thesis focus on precising connotations and their transformations related to the chrysanthemum as one of the most frequently appearing flower motifs in Chinese literature and specification of the literary-historical description of the Song ci and yongwu evolution process. The thesis also aims to present connotations reflecting the evolution of Song lyrics from non-serious tunes to the official poetry, shift in using the motif in shi and ci poems and the presence of Tao Yuanming's and Qu Yuan's chrysanthemum motif in Song ci. It describes the extent in which the genre of Song ci modifies the meaning of motif; how much of the traditional meaning referring to Qu Yuan and Tao Yuanming is preserved and how does the ci genre influence traditional meaning and the general cultural cognizance attached to the motif. Attention is also paid to the process in which the meaning empties itself and becomes an ornamental motif indicating occasion and season of the year and evoking certain mood. Key words: chrysanthemum, Tao Yuanming 陶淵明, Song dynasty, ci 詞 poem, yongwu 詠物, flower motif
