Estetický faktor v pojetí zkušenosti Johna Deweyho: Estetická relevance snowbordingu
Aesthetic Factor in John Dewey's Conception of an Experience Aesthetic Relevance demonstrated by Example of Snowbording
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59019Identifikátory
SIS: 94478
Katalog UK: 990016258140106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dadejík, Ondřej
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
18. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Dewey, Shusterman, zkušenost, snowboarding, rytmus, prostředí, exprese, pragmatismusKlíčová slova (anglicky)
Dewey, Shusterman, Experience, Snowboarding, Rythm, Enviroment, Expression, PragmatismDiplomová práce objasňuje pojetí zkušenosti Johna Deweyho a zaměřuje se především na jeho tezi o přítomnosti estetického faktoru v každé ucelené, završené zkušenosti. Zabývá se rozdíly mezi běžnými a završenými zkušenostmi a zkoumá v nich působení estetického faktoru. Jeho nezastupitelná role je úmyslně demonstrována na mimouměleckém příkladu zážitků, které přináší snowboarding. Nejdůležitější poznatky jsou rozvinuty skrze přístup somaestetiky Richarda Shustermana. Teorie těchto dvou myslitelů podporují hlavní myšlenku práce, že dynamické pohyby těla mohou jejich aktérům přinášet estetické zážitky. Odhalí se tak některé na první pohled nezřetelné důvody atraktivity tohoto novodobého sportu.
This diploma thesis examines John Dewey's concept of experience, focusing especially on his notion that an aesthetic factor is present in every complete and consummatory experience. It deals with the differences between a common experience and "an experience" and examines how an aesthetic factor works in them. The indispensable role of the aesthetic factor is intentionally demonstrated on the non-artistic example of experiences of snowboarding. The most important findings are developed through the approach of Richard Shusterman's somaesthetics. The theories of these two philosophers support the main idea of this thesis, namely that dynamic movements of the body can bring aesthetic experiences to their actor. Thus, some of the reasons that explain the attractiveness of this modern sport come to light that are not apparent at first glance.
