| dc.contributor.advisor | Šanderová, Jadwiga | |
| dc.creator | Vojtíšková, Kateřina | |
| dc.date.accessioned | 2020-08-20T10:23:49Z | |
| dc.date.available | 2020-08-20T10:23:49Z | |
| dc.date.issued | 2013 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/58934 | |
| dc.description.abstract | Schools, Families and Inequality. Choice of Secondary Education in Contemporary Czech Society The dissertation work is concerned with the choice of secondary education in families, the influence of family and school on the choice of pupils born in the 1st half of 90s. A special importance of this phase is in that high schools in the Czech Republic are highly differentiated so the choice belongs to the crucial points of the school carrier. The type of the studied high school significantly influences learning aspirations and chances of the graduates to be accepted to further education, structures the field of possibilities in the life way of young people. The analysis is based on data obtained from two qualitative studies: 1. Focus groups with mothers of children in the ninth year of the compulsory education: students of (selective) multi-year grammar schools; pupils from basic schools (the main education stream); 2. Case studies carried out in two Prague schools focused on two classes in the eight and ninth year (2008-2010). The aim of both the studies was to map subjective perspectives of the participating actors - parents, pupils and teachers, to show different interests, attributed meanings, values in upbringing, education, abilities to distinguish types of high schools due to prospects of the new... | en_US |
| dc.description.abstract | Školy, rodiny a nerovnosti. Výběr středního vzdělání v současné české společnosti Disertační práce se zabývá výběrem středního vzdělání v rodinách, vlivem rodiny a školy na volbu žáků a žákyň narozených v 1. polovině 90. let. Zvláštní význam této fáze spočívá v tom, že střední školy v České republice jsou vysoce diferencované a volba proto patří ke klíčovým bodům školní kariéry. Typ studované střední školy podstatně ovlivňuje vzdělanostní aspirace a šance absolventů na přijetí do dalšího vzdělání, strukturuje pole příležitostí v životní dráze mladých lidí. Analýza se opírá o data získaná ve dvou kvalitativních studiích: 1. focus groups s matkami dětí v 9. ročníku školní docházky: studentů a studentek (výběrových) víceletých gymnázií; žáků a žákyň ze základních škol (hlavní vzdělávací proud); 2. případové studie prováděné ve dvou pražských školách zaměřené na dvě třídy v osmém a devátém ročníku (2008-2010). Cílem obou studií bylo zmapovat subjektivní perspektivy zúčastněných aktérů - rodičů, žáků a pedagogů, ukázat různé zájmy, připisované významy, hodnoty ve výchově, vzdělávání, schopnosti rozlišování typů středních škol vzhledem k vyhlídkám nové generace v současné společnosti. Ústřední výzkumnou otázkou je, jaké mechanismy přispívají k diferenciaci vzdělávacích drah českých žáků mezi základní a střední... | cs_CZ |
| dc.language | Čeština | cs_CZ |
| dc.language.iso | cs_CZ | |
| dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
| dc.subject | education | en_US |
| dc.subject | educational inequalities | en_US |
| dc.subject | school ethnography | en_US |
| dc.subject | focus group | en_US |
| dc.subject | cultural resources | en_US |
| dc.subject | social categorisation | en_US |
| dc.subject | school success | en_US |
| dc.subject | failure | en_US |
| dc.subject | Czech republic | en_US |
| dc.subject | vzdělávání | cs_CZ |
| dc.subject | vzdělanostní nerovnosti | cs_CZ |
| dc.subject | školní etnografie | cs_CZ |
| dc.subject | ohniskové skupiny | cs_CZ |
| dc.subject | kulturní zdroje | cs_CZ |
| dc.subject | sociální kategorizace | cs_CZ |
| dc.subject | školní ne- | cs_CZ |
| dc.subject | úspěch | cs_CZ |
| dc.subject | Česká republika | cs_CZ |
| dc.title | Vzdělanostní reprodukce a kulturní kapitál. Kvalitativní studie | cs_CZ |
| dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
| dcterms.created | 2013 | |
| dcterms.dateAccepted | 2013-09-12 | |
| dc.description.department | Department of Sociology | en_US |
| dc.description.department | Katedra sociologie | cs_CZ |
| dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
| dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
| dc.identifier.repId | 121905 | |
| dc.title.translated | Educational reproduction and cultural capital . A qualitative study | en_US |
| dc.contributor.referee | Kreidl, Martin | |
| dc.contributor.referee | Kučera, Miloslav | |
| dc.identifier.aleph | 001994405 | |
| thesis.degree.name | Ph.D. | |
| thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
| thesis.degree.discipline | Sociology | en_US |
| thesis.degree.discipline | Sociologie | cs_CZ |
| thesis.degree.program | Sociology | en_US |
| thesis.degree.program | Sociologie | cs_CZ |
| uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
| uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra sociologie | cs_CZ |
| uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of Sociology | en_US |
| uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
| uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
| uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
| uk.degree-discipline.cs | Sociologie | cs_CZ |
| uk.degree-discipline.en | Sociology | en_US |
| uk.degree-program.cs | Sociologie | cs_CZ |
| uk.degree-program.en | Sociology | en_US |
| thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
| thesis.grade.en | Pass | en_US |
| uk.abstract.cs | Školy, rodiny a nerovnosti. Výběr středního vzdělání v současné české společnosti Disertační práce se zabývá výběrem středního vzdělání v rodinách, vlivem rodiny a školy na volbu žáků a žákyň narozených v 1. polovině 90. let. Zvláštní význam této fáze spočívá v tom, že střední školy v České republice jsou vysoce diferencované a volba proto patří ke klíčovým bodům školní kariéry. Typ studované střední školy podstatně ovlivňuje vzdělanostní aspirace a šance absolventů na přijetí do dalšího vzdělání, strukturuje pole příležitostí v životní dráze mladých lidí. Analýza se opírá o data získaná ve dvou kvalitativních studiích: 1. focus groups s matkami dětí v 9. ročníku školní docházky: studentů a studentek (výběrových) víceletých gymnázií; žáků a žákyň ze základních škol (hlavní vzdělávací proud); 2. případové studie prováděné ve dvou pražských školách zaměřené na dvě třídy v osmém a devátém ročníku (2008-2010). Cílem obou studií bylo zmapovat subjektivní perspektivy zúčastněných aktérů - rodičů, žáků a pedagogů, ukázat různé zájmy, připisované významy, hodnoty ve výchově, vzdělávání, schopnosti rozlišování typů středních škol vzhledem k vyhlídkám nové generace v současné společnosti. Ústřední výzkumnou otázkou je, jaké mechanismy přispívají k diferenciaci vzdělávacích drah českých žáků mezi základní a střední... | cs_CZ |
| uk.abstract.en | Schools, Families and Inequality. Choice of Secondary Education in Contemporary Czech Society The dissertation work is concerned with the choice of secondary education in families, the influence of family and school on the choice of pupils born in the 1st half of 90s. A special importance of this phase is in that high schools in the Czech Republic are highly differentiated so the choice belongs to the crucial points of the school carrier. The type of the studied high school significantly influences learning aspirations and chances of the graduates to be accepted to further education, structures the field of possibilities in the life way of young people. The analysis is based on data obtained from two qualitative studies: 1. Focus groups with mothers of children in the ninth year of the compulsory education: students of (selective) multi-year grammar schools; pupils from basic schools (the main education stream); 2. Case studies carried out in two Prague schools focused on two classes in the eight and ninth year (2008-2010). The aim of both the studies was to map subjective perspectives of the participating actors - parents, pupils and teachers, to show different interests, attributed meanings, values in upbringing, education, abilities to distinguish types of high schools due to prospects of the new... | en_US |
| uk.file-availability | V | |
| uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologie | cs_CZ |
| thesis.grade.code | P | |
| uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
| dc.identifier.lisID | 990019944050106986 | |