Show simple item record

Educational reproduction and cultural capital . A qualitative study
dc.contributor.advisorŠanderová, Jadwiga
dc.creatorVojtíšková, Kateřina
dc.date.accessioned2020-08-20T10:23:49Z
dc.date.available2020-08-20T10:23:49Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/58934
dc.description.abstractSchools, Families and Inequality. Choice of Secondary Education in Contemporary Czech Society The dissertation work is concerned with the choice of secondary education in families, the influence of family and school on the choice of pupils born in the 1st half of 90s. A special importance of this phase is in that high schools in the Czech Republic are highly differentiated so the choice belongs to the crucial points of the school carrier. The type of the studied high school significantly influences learning aspirations and chances of the graduates to be accepted to further education, structures the field of possibilities in the life way of young people. The analysis is based on data obtained from two qualitative studies: 1. Focus groups with mothers of children in the ninth year of the compulsory education: students of (selective) multi-year grammar schools; pupils from basic schools (the main education stream); 2. Case studies carried out in two Prague schools focused on two classes in the eight and ninth year (2008-2010). The aim of both the studies was to map subjective perspectives of the participating actors - parents, pupils and teachers, to show different interests, attributed meanings, values in upbringing, education, abilities to distinguish types of high schools due to prospects of the new...en_US
dc.description.abstractŠkoly, rodiny a nerovnosti. Výběr středního vzdělání v současné české společnosti Disertační práce se zabývá výběrem středního vzdělání v rodinách, vlivem rodiny a školy na volbu žáků a žákyň narozených v 1. polovině 90. let. Zvláštní význam této fáze spočívá v tom, že střední školy v České republice jsou vysoce diferencované a volba proto patří ke klíčovým bodům školní kariéry. Typ studované střední školy podstatně ovlivňuje vzdělanostní aspirace a šance absolventů na přijetí do dalšího vzdělání, strukturuje pole příležitostí v životní dráze mladých lidí. Analýza se opírá o data získaná ve dvou kvalitativních studiích: 1. focus groups s matkami dětí v 9. ročníku školní docházky: studentů a studentek (výběrových) víceletých gymnázií; žáků a žákyň ze základních škol (hlavní vzdělávací proud); 2. případové studie prováděné ve dvou pražských školách zaměřené na dvě třídy v osmém a devátém ročníku (2008-2010). Cílem obou studií bylo zmapovat subjektivní perspektivy zúčastněných aktérů - rodičů, žáků a pedagogů, ukázat různé zájmy, připisované významy, hodnoty ve výchově, vzdělávání, schopnosti rozlišování typů středních škol vzhledem k vyhlídkám nové generace v současné společnosti. Ústřední výzkumnou otázkou je, jaké mechanismy přispívají k diferenciaci vzdělávacích drah českých žáků mezi základní a střední...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjecteducationen_US
dc.subjecteducational inequalitiesen_US
dc.subjectschool ethnographyen_US
dc.subjectfocus groupen_US
dc.subjectcultural resourcesen_US
dc.subjectsocial categorisationen_US
dc.subjectschool successen_US
dc.subjectfailureen_US
dc.subjectCzech republicen_US
dc.subjectvzdělávánícs_CZ
dc.subjectvzdělanostní nerovnostics_CZ
dc.subjectškolní etnografiecs_CZ
dc.subjectohniskové skupinycs_CZ
dc.subjectkulturní zdrojecs_CZ
dc.subjectsociální kategorizacecs_CZ
dc.subjectškolní ne-cs_CZ
dc.subjectúspěchcs_CZ
dc.subjectČeská republikacs_CZ
dc.titleVzdělanostní reprodukce a kulturní kapitál. Kvalitativní studiecs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-09-12
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId121905
dc.title.translatedEducational reproduction and cultural capital . A qualitative studyen_US
dc.contributor.refereeKreidl, Martin
dc.contributor.refereeKučera, Miloslav
dc.identifier.aleph001994405
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csŠkoly, rodiny a nerovnosti. Výběr středního vzdělání v současné české společnosti Disertační práce se zabývá výběrem středního vzdělání v rodinách, vlivem rodiny a školy na volbu žáků a žákyň narozených v 1. polovině 90. let. Zvláštní význam této fáze spočívá v tom, že střední školy v České republice jsou vysoce diferencované a volba proto patří ke klíčovým bodům školní kariéry. Typ studované střední školy podstatně ovlivňuje vzdělanostní aspirace a šance absolventů na přijetí do dalšího vzdělání, strukturuje pole příležitostí v životní dráze mladých lidí. Analýza se opírá o data získaná ve dvou kvalitativních studiích: 1. focus groups s matkami dětí v 9. ročníku školní docházky: studentů a studentek (výběrových) víceletých gymnázií; žáků a žákyň ze základních škol (hlavní vzdělávací proud); 2. případové studie prováděné ve dvou pražských školách zaměřené na dvě třídy v osmém a devátém ročníku (2008-2010). Cílem obou studií bylo zmapovat subjektivní perspektivy zúčastněných aktérů - rodičů, žáků a pedagogů, ukázat různé zájmy, připisované významy, hodnoty ve výchově, vzdělávání, schopnosti rozlišování typů středních škol vzhledem k vyhlídkám nové generace v současné společnosti. Ústřední výzkumnou otázkou je, jaké mechanismy přispívají k diferenciaci vzdělávacích drah českých žáků mezi základní a střední...cs_CZ
uk.abstract.enSchools, Families and Inequality. Choice of Secondary Education in Contemporary Czech Society The dissertation work is concerned with the choice of secondary education in families, the influence of family and school on the choice of pupils born in the 1st half of 90s. A special importance of this phase is in that high schools in the Czech Republic are highly differentiated so the choice belongs to the crucial points of the school carrier. The type of the studied high school significantly influences learning aspirations and chances of the graduates to be accepted to further education, structures the field of possibilities in the life way of young people. The analysis is based on data obtained from two qualitative studies: 1. Focus groups with mothers of children in the ninth year of the compulsory education: students of (selective) multi-year grammar schools; pupils from basic schools (the main education stream); 2. Case studies carried out in two Prague schools focused on two classes in the eight and ninth year (2008-2010). The aim of both the studies was to map subjective perspectives of the participating actors - parents, pupils and teachers, to show different interests, attributed meanings, values in upbringing, education, abilities to distinguish types of high schools due to prospects of the new...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990019944050106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV