Specifika vzdělávání národnostních menšin ze států bývalého Sovětského svazu v ČR
Specifics of the education of ethnic minorities form the former Soviet Union in the Czech Republic.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58851Identifiers
Study Information System: 96774
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Valešová Malecová, Barbara
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
bydlení, cizinec, jazykový kurz, kulturní rozdíly, národnostní menšiny, nostrifikace, přijímací zkoušky, přípravné kurzy, státy bývalého Sovětského svazu, trvalý pobyt, vizum, vysoká škola, vzdělání, zákonKeywords (English)
living, foreigner, language courses, cultural differences, national minority, nostrification, entrance exams, preparatory course, former Soviet union, permanent residence, visa, university, education, lawTato diplomová práce se zaměřuje na problematiku studia cizinců ze států bývalého SSSR na vysokých školách v České republice. Práce si klade za cíl analyzovat a vyhodnotit kroky na pomyslné cestě od prvotního nápadu studenta studovat v ČR přes hlavní peripetie, které při této cestě musí překonat až po základní požadavky a nutnosti, které při ní musí splnit. Tyto problémy byly analyzovány v osmi na sebe navazujících kapitolách, šesti teoretických a dvou praktických. Výsledky praktické části odhalily nejproblematičtějších oblasti, se kterými se student cizinec setkává při studiu VŠ v ČR. Součástí práce jsou i navrhované možnosti řešení těchto problémů.
This theses focuses on the issue of study of foreigners from formal Soviet Union in the Czech Republic. The goal of this work is to analyse and evaluate steps on the student's journey from initial idea to study in the Czech Republic, through main obstacles that need to be overcome in the process to basic requirements and necessities that need to be fulfilled. These issues were analyzed in eight connected chapters, six theoretical and two practical. Results of the practical part uncover the most problematic areas a foreign student encounters during the study at the college in the Czech Republic. The paper also includes suggested solutions to these problems.