Role speciálněpedagogického centra ve vzdělávání pedagogů dětí a žáků s autismem
Role of a special educational centre in training teachers to educate children and pupils vith autism spectrum disorder
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58815Identifiers
Study Information System: 107032
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Květoňová, Lea
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
autismus, porucha autistického spektra, vzdělávání jedinců s postižením, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, speciálně pedagogické centrum, spolupráce speciálně pedagogického centra se školou, vzdělávací seminář, dotazníkové šetření, hodnoceníKeywords (English)
autism, autism spectrum disorder, education of individuals with disabilities, pupil with special education needs, Special Educational Centre, cooperation of Special Educational Centre with school, educational seminar, questionnaire survey, evaluationZákladním tématem předkládané práce je charakterizování role speciálněpedagogického centra ve vzdělávání pedagogických pracovníků dětí a žáků s autismem. Na základě teoretických poznatků z oblasti autismu a vzdělávání jedinců s postižením porovnává obsah konkrétních vzdělávacích seminářů s dotazníkovým šetřením u jeho účastníků. Analýza dotazníkového šetření dokladuje a reflektuje potřeby pedagogických pracovníků a je podkladem pro návrh optimalizace vzdělávací akce. Výsledek práce zdůrazňuje nutnost odborně vzdělávat pedagogické pracovníky v oblasti autismu.
The basic theme of this work is characterization of the role of Special Educational Centre in the training of teaching staff educating pupils and children with autism spectrum disorder. Theoretical knowledge in the field of autism and education of individuals with disabilities is compared with the content of specific educational seminars and with questionnaire survey from its participants. The analysis of the survey documents and reflects the needs of teachers and it is the basis for the workshop design optimization as well. The result of the presented work emphasizes the need to professionally educate teachers in the field of autism.