Hry Václava Havla v zemích balkánského regionu
Hry Václava Havla v zemích balkánského regionu
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58624Identifikátory
SIS: 104621
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chrobák, Tomáš
Drozd, David
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Divadelní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra divadelní vědy
Datum obhajoby
30. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Tato dizertační práce se zabývá produkcí her Václava Havla v několika zemích Balkánu, konkrétně v Albánii, Kosovu, Srbsku, Bulharsku a Makedonii před rokem 1989 a od roku 1989 až do dnešní doby. Práce se také zabývá důvody oblíbenosti Havlových her v těchto zemích. Prostřednictvím analýzy stavu divadla ve výše uvedených zemích, analýzy představení a překladů těchto her jsem zjistila, že představení Havlových her přinesla do divadla nové ideje a způsoby vyjadřovaní a zvláště nabídla hercům nový způsob přezkoumání vlastních forem herectví. Našla jsem množství recenzí, materiálů a literatury, které ukazují, že Havlovy hry vedly k mnoha polemikám. Pro svoji práci jsem využila nejrůznější zdroje (knihovny, archivy, písemné materiály, rozhovory s režiséry, filmové dokumenty, video nahrávky atd.). Na základě těchto zdrojů jsem dospěla k názoru, že představení Havlových her v některých těchto zemích byla inscenována ve formě politického divadla a ve snaze o jisté politické sdělení. Při procházení dokumentů pochopíme, že daní režiséři pronikli k hlubšímu smyslu Havlových her a že ve většině případů jsou tyto hry inscenovány s úmyslem a touhou ovlivnit společnost. V této dizertační práci jsem ukázala, že se v balkánských zemích zrodil nový jevištní jazyk. Havlovy hry se dosud v zemích balkánského regionu hrají (s...
The Doctoral Dissertation focuses on productions of Václav Havel's plays in some of the Balkan countries, namely Albania, Kosovo, Serbia, Bulgaria, and Macedonia before 1989 and from 1989 until today; it also focuses on the roots of popularity of Havel's plays in those countries. By analyzing theatre situation in the above-mentioned countries, analyzing performances and translations of the plays I have found that the performances of Havel's plays brought new ideas and forms of expression into the theatre and they especially offered to actors new ways to explore their own forms of acting. I have found different reviews, materials, and literatures which show that Havel's plays led to a lot of polemics. I have made use of all possible sources for my work (libraries, archives, written materials, interviews with directors, film documents, video documents etc). Based on these sources I have found that the performances of Havel's plays in some of the countries were staged in form of a political theatre, and in pursuit of a certain political message. Searching through the materials we understand that directors went to the deeper meaning of Havel's plays and in most cases the plays were staged with an intention and desire to influence the society. In the dissertation I have proved shown that a new stage language was...