Žákovské percepce projevů nekázně ve vyučování na základních školách
Pupils' perceptions of the demonstrations of lack of discipline during lessons on elementary schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58491Identifiers
Study Information System: 122676
Collections
- Kvalifikační práce [22119]
Author
Advisor
Referee
Komárková, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
27. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
školní kázeň, školní nekázeň, žáci druhého stupně, učitelé, základní škola, výchovný styl, autorita, projevy nekázně, druhy nekázně, příčiny nekázněKeywords (English)
school discipline, school indiscipline, second-degree pupils, teachers, primary school, parenting style, authority, symptoms of indiscipline, kinds of indiscipline, causes of indisciplineTématem diplomové práce je nekázeň ve vyučovacím procesu na základě vnímání této problematiky žáky druhého stupně. Cílem teoretické části diplomové práce je s oporou o odbornou literaturu zpracovat pojmový aparát a dále ukázat, jak se v odborné literatuře tematizuje problematika kázně a nekázně ve vyučování u žáků druhého stupně s akcentem především na příčiny nekázně, úlohu učitele a řešení nekázně. Teoretická část obsahuje vymezení pojmu kázeň a percepce. Dále jsou v práci charakterizovány projevy školní nekázně, vybrané příčiny nekázně a kázeňské prostředky. V práci je také kladen důraz na úlohu učitele, především na autoritu učitele, jeho dovednosti a vlastnosti. Také jsou zde stručně popsány vývojové zvláštnosti staršího školního věku ve vztahu ke kázni. Praktická část je vystavěna na dotazníkovém šetření a využití skupinových rozhovorů u žáků osmých a devátých tříd základní školy. Hlavním cílem praktické části diplomové práce je zjistit pomocí dotazníkového šetření a skupinových rozhovorů, jak žáci druhého stupně základní školy vnímají kázeň a nekázeň ve vyučování. Výzkumným šetřením bylo zjištěno, že nejčastějšími druhy nekázně ve vyučování je nedovolená komunikace a drzost k učitelům. Nejfrekventovanější příčinami neukázněného chování je dle dotazovaných žáků nuda a učitel bez autority....
The topic of this thesis is the lack of discipline in the teaching process based on the perception of this issue second-degree students. The goal of the theoretical part of the thesis is with support of the professional literature to handle terminology and show what is the definition of the issue of discipline and indiscipline in the classroom of the second degree with an emphasis primarily on the causes of indiscipline, the role of teacher and lack of discipline solutions. The theoretical part contains the definition of discipline and perception. Further, there are characterized terms of school indiscipline, selected causes of lack of discipline and disciplinary means. The paper also emphasized the role of teachers, especially the authority of the teacher, his skills and attributes. There are also briefly described developmental traits of older school age in relation to discipline. The practical part is built on the survey and the use of group interviews with pupils of eighth and ninth grades of primary school. The main aim of the practical part of the thesis is to find out through a questionnaire survey and group interviews, how the pupils of primary schools perceive discipline and indiscipline in the classroom. By the research survey was found that the most common types of indiscipline in the...