Propaganda v KLDR: funkce, metody a vývoj
DPRK's Propaganda: its Function, Methods and Development
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58385Identifiers
Study Information System: 86270
Collections
- Kvalifikační práce [23725]
Author
Advisor
Referee
Zemánek, Marek
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Korean Studies
Department
Institute of East Asian Studies
Date of defense
11. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
KLDR, propaganda, Kim Il-sŏng, kult osobnosti, ideologie čučche, média KLDR, literatura KLDRKeywords (English)
DPRK, propaganda, Kim Il-sung, cult of personality, Juche Idea, DPRK media, DPRK literatureKorejská lidově demokratická republika patří k totalitním zemím, kde je slovo považováno za ideovou zbraň. Již od svého počátku byla severokorejská propaganda zásadní pro legitimizaci kultu osobnosti zakladatele státu Kim Il-sǒnga, propagaci ideologie čučche a později kultu osobnosti Kim Čǒng-ila. První kapitola této práce je věnováva charakteristice ideologie čučche, kultu osobnosti Kim Il-sǒnga a popisu hlavních metod a témat, které propagandistický aparát využíval. Druhá kapitola se zabývá dopadem propagandy na severokorejskou literaturu. Cílem třetí kapitoly je rozbor médií jakožto nejdůležitějšího nástroje severokorejské propagandy. Za hlavní objekt svého zájmu a určující faktor jsem zvolila osobnost Kim Il-sǒnga, přičemž časové vymezení 50. až 80. let 20. století bylo mým mezníkem při posuzování problematiky daného tématu. Kapitoly jsou doplněny o ukázky, které ilustrují jednotlivé etapy severokorejské propagandy. Pozornost věnuji také schématům organizačních struktur Korejské strany práce i dalších organizací.
The Democratic People's Republic of Korea is amongst the totalitarian countries, where the word is regarded as an ideological weapon. Since its early days, North Korean propaganda was essential in establishing and legitimizing the cult of personality of the DPRK founder Kim Il-sung, spreading the Juche ideology, and later the cult of personality of Kim Jong-Il. The first chapter of this thesis examines the characteristics of the Juche Idea, Kim Il-Sung's cult of personality and describes the main themes and methods used by the state propaganda machine. The Second chapter deals with the impact of propaganda on North Korean literature. The aim of the third chapter is to analyze mass media as the most important tool of the North Korean propaganda. In this thesis I mainly focused on the personality of Kim Il-Sung in the period from the 1950's to the 1980's. There are examples amended to each chapter, which illustrate the main propaganda stages. Attention is paid also to the organizational structure of the WPK and other organizations.