Romové a vzdělávání
Romany people and education
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58320Identifikátory
SIS: 114295
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Tomeš, Igor
Oponent práce
Víšek, Petr
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální práce
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální práce
Datum obhajoby
19. 11. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Téma rigorózní práce zní "Romové a vzdělávání". Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V rámci teoretického ukotvení zkoumaného tématu je objasněna motivace, historie Romů, pojetí romské rodiny nebo např. problematika jejich sociálního vyloučení. Velká pozornost je věnována vzdělávání romských dětí, jež je sledováno od předškolního věku po ukončení základní školní docházky. Praktická část obsahuje provedený výzkum, jenž byl z technických i časových důvodů navržen v duchu kvantitativní metodologie, a to s využitím dotazníku jako metody sběru dat. Dotazníkové šetření proběhlo na konci října roku 2011 ve speciální škole v Praze-Žižkov a začátkem listopadu v Nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež v Přichystalově ulici v Olomouci, kam chodí děti ze speciální školy z Olomouce. Obě vzdělávací instituce byly zvoleny záměrně. Dotazníkové šetření mělo za cíl zjistit motivaci romských žáků speciálních škol, typ rodinného prostředí, z něhož pochází, způsob trávení volného času, množství neromských spolužáků a jejich vzájemné vztahy s romskými dětmi, osoba učitele, jeho ne/romský původ atd. V rámci dílčích cílů byly také hledány statisticky významné rozdíly mezi chlapci a dívkami a mezi romskými žáky v obou sledovaných institucích. Klíčová slova: Romové, vzdělávání, romští žáci
The topic of this rigorous thesis is "Romany people and education". The thesis is divided into the theoretical and the practical part. The theoretical background of the topic includes motivation, history of Romany people, conception of their family or their social exclusion. Close attention is paid on education of Romany children. The practical part contains the research designed due to technical and time reasons in the spirit of quantitative methodology; the questionnaire was used as a method for collecting the data. The survey was carried out at the end of October 2011 in a special school in Prague-Žižkov and in the beginning of November 2011 in the "Romany centre for children and youth" in Přichystalova street in Olomouc, where children from a special school in Olomouc attend school. These two institutions were chosen on purpose. The questionnaire survey was aimed at finding out the motivation of Romany students in a special school towards learning, the family background, free time activities, the presence of non-Romany classmates and their mutual relationships, the person of their teacher, his origin etc. Sub-goals were set to discover the statistically important differences between boys and girls and between Romany students in both selected institutions. Keywords: Romany people, education,...