Show simple item record

Golden section
dc.contributor.advisorZhouf, Jaroslav
dc.creatorNovotná, Gabriela
dc.date.accessioned2017-05-16T19:03:30Z
dc.date.available2017-05-16T19:03:30Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/58084
dc.description.abstractZlatý řez Gabriela Novotná Abstrakt První kapitoly této bakalářské práce se zabývají nejen historií, ale i současností zlatého řezu - kdy se objevují první zmínky, dále popisují počátky jeho intuitivního a později i vědomého používání, stanovení názvu, označení a termínů; a jeho využití v současnosti. Práce se dotýká také života několika osobností, především Eukleida, Platóna, Leonarda Fibbonacciho a Leonarda da Vinciho. Dále se práce věnuje teoretické části - vyjádření zlatého poměru a zlatého čísla, geometrickým konstrukcím podle různého výchozího zadání; zkoumá a rozebírá zlaté útvary a útvary z nich vycházející a uvádí souvislosti mezi zlatým řezem a Fibonacciho čísly. Další podkapitoly se věnují útvarům v prostoru ve spojení se zlatým řezem. Praktická část obsahuje můj vlastní výzkum. Zkoumá takzvanou "magickou stránku" zlatého řezu, tedy jestli jsou útvary konstruované v tomto poměru opravdu nejlahodnější pro lidské oko, a tudíž se i nejvíc líbí. Závěrem práce uvádím několik vzorových úloh pro studenty druhého stupně základních škol, a středních škol.cs_CZ
dc.description.abstractGolden Section Gabriela Novotná Abstract The first chapters of this thesis deal not only with the history, but also with the present of the golden section. It details the first references on record, describe the beginning of its intuitive and later also intentional usage, designation and terminology, and examines its application into the modern world. It also relates the lives of several personalities, too, above all Euclid, Plato, Leonardo Fibbonacci and Leonardo da Vinci. Then the thesis descibes the theoretical part aspects - expressions of the golden proportion and the golden number, as well as geometrical contructions on the basis of different default parameters. It investiates the golden figures and those which are derived from them and it shows connections between the golden section and Fibonacci numbers. In the following chapters the solid figures related to the golden section are examined. The next part deals with practical application and contains my own research. It analyses the so-called 'magical aspect' of the golden section, i.e. if the figures designed according to this ratio are really the most delightfull and the most appreciated ones. Finally, few specimen exercises for the secondary students are shown.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectzlatý řezcs_CZ
dc.subjectzlaté číslocs_CZ
dc.subjectFibonacciho posloupnostcs_CZ
dc.subjectgolden sectionen_US
dc.subjectgolden ratioen_US
dc.subjectgolden numberen_US
dc.subjectFibonacci sequenceen_US
dc.titleZlatý řezcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-01-10
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId98461
dc.title.translatedGolden sectionen_US
dc.contributor.refereeDvořák, Petr
dc.identifier.aleph001558774
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMathematics Oriented at Education - German Language Oriented at Educationen_US
thesis.degree.disciplineMatematika se zaměřením na vzdělávání - Německý jazyk se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csMatematika se zaměřením na vzdělávání - Německý jazyk se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enMathematics Oriented at Education - German Language Oriented at Educationen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csZlatý řez Gabriela Novotná Abstrakt První kapitoly této bakalářské práce se zabývají nejen historií, ale i současností zlatého řezu - kdy se objevují první zmínky, dále popisují počátky jeho intuitivního a později i vědomého používání, stanovení názvu, označení a termínů; a jeho využití v současnosti. Práce se dotýká také života několika osobností, především Eukleida, Platóna, Leonarda Fibbonacciho a Leonarda da Vinciho. Dále se práce věnuje teoretické části - vyjádření zlatého poměru a zlatého čísla, geometrickým konstrukcím podle různého výchozího zadání; zkoumá a rozebírá zlaté útvary a útvary z nich vycházející a uvádí souvislosti mezi zlatým řezem a Fibonacciho čísly. Další podkapitoly se věnují útvarům v prostoru ve spojení se zlatým řezem. Praktická část obsahuje můj vlastní výzkum. Zkoumá takzvanou "magickou stránku" zlatého řezu, tedy jestli jsou útvary konstruované v tomto poměru opravdu nejlahodnější pro lidské oko, a tudíž se i nejvíc líbí. Závěrem práce uvádím několik vzorových úloh pro studenty druhého stupně základních škol, a středních škol.cs_CZ
uk.abstract.enGolden Section Gabriela Novotná Abstract The first chapters of this thesis deal not only with the history, but also with the present of the golden section. It details the first references on record, describe the beginning of its intuitive and later also intentional usage, designation and terminology, and examines its application into the modern world. It also relates the lives of several personalities, too, above all Euclid, Plato, Leonardo Fibbonacci and Leonardo da Vinci. Then the thesis descibes the theoretical part aspects - expressions of the golden proportion and the golden number, as well as geometrical contructions on the basis of different default parameters. It investiates the golden figures and those which are derived from them and it shows connections between the golden section and Fibonacci numbers. In the following chapters the solid figures related to the golden section are examined. The next part deals with practical application and contains my own research. It analyses the so-called 'magical aspect' of the golden section, i.e. if the figures designed according to this ratio are really the most delightfull and the most appreciated ones. Finally, few specimen exercises for the secondary students are shown.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV