dc.contributor.advisor | Zhouf, Jaroslav | |
dc.creator | Novotná, Gabriela | |
dc.date.accessioned | 2017-05-16T19:03:30Z | |
dc.date.available | 2017-05-16T19:03:30Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/58084 | |
dc.description.abstract | Zlatý řez Gabriela Novotná Abstrakt První kapitoly této bakalářské práce se zabývají nejen historií, ale i současností zlatého řezu - kdy se objevují první zmínky, dále popisují počátky jeho intuitivního a později i vědomého používání, stanovení názvu, označení a termínů; a jeho využití v současnosti. Práce se dotýká také života několika osobností, především Eukleida, Platóna, Leonarda Fibbonacciho a Leonarda da Vinciho. Dále se práce věnuje teoretické části - vyjádření zlatého poměru a zlatého čísla, geometrickým konstrukcím podle různého výchozího zadání; zkoumá a rozebírá zlaté útvary a útvary z nich vycházející a uvádí souvislosti mezi zlatým řezem a Fibonacciho čísly. Další podkapitoly se věnují útvarům v prostoru ve spojení se zlatým řezem. Praktická část obsahuje můj vlastní výzkum. Zkoumá takzvanou "magickou stránku" zlatého řezu, tedy jestli jsou útvary konstruované v tomto poměru opravdu nejlahodnější pro lidské oko, a tudíž se i nejvíc líbí. Závěrem práce uvádím několik vzorových úloh pro studenty druhého stupně základních škol, a středních škol. | cs_CZ |
dc.description.abstract | Golden Section Gabriela Novotná Abstract The first chapters of this thesis deal not only with the history, but also with the present of the golden section. It details the first references on record, describe the beginning of its intuitive and later also intentional usage, designation and terminology, and examines its application into the modern world. It also relates the lives of several personalities, too, above all Euclid, Plato, Leonardo Fibbonacci and Leonardo da Vinci. Then the thesis descibes the theoretical part aspects - expressions of the golden proportion and the golden number, as well as geometrical contructions on the basis of different default parameters. It investiates the golden figures and those which are derived from them and it shows connections between the golden section and Fibonacci numbers. In the following chapters the solid figures related to the golden section are examined. The next part deals with practical application and contains my own research. It analyses the so-called 'magical aspect' of the golden section, i.e. if the figures designed according to this ratio are really the most delightfull and the most appreciated ones. Finally, few specimen exercises for the secondary students are shown. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | zlatý řez | cs_CZ |
dc.subject | zlaté číslo | cs_CZ |
dc.subject | Fibonacciho posloupnost | cs_CZ |
dc.subject | golden section | en_US |
dc.subject | golden ratio | en_US |
dc.subject | golden number | en_US |
dc.subject | Fibonacci sequence | en_US |
dc.title | Zlatý řez | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2013 | |
dcterms.dateAccepted | 2013-01-10 | |
dc.description.department | Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 98461 | |
dc.title.translated | Golden section | en_US |
dc.contributor.referee | Dvořák, Petr | |
dc.identifier.aleph | 001558774 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Mathematics Oriented at Education - German Language Oriented at Education | en_US |
thesis.degree.discipline | Matematika se zaměřením na vzdělávání - Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.program | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
thesis.degree.program | Specialization in Education | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Matematika se zaměřením na vzdělávání - Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Mathematics Oriented at Education - German Language Oriented at Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Specialization in Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Zlatý řez Gabriela Novotná Abstrakt První kapitoly této bakalářské práce se zabývají nejen historií, ale i současností zlatého řezu - kdy se objevují první zmínky, dále popisují počátky jeho intuitivního a později i vědomého používání, stanovení názvu, označení a termínů; a jeho využití v současnosti. Práce se dotýká také života několika osobností, především Eukleida, Platóna, Leonarda Fibbonacciho a Leonarda da Vinciho. Dále se práce věnuje teoretické části - vyjádření zlatého poměru a zlatého čísla, geometrickým konstrukcím podle různého výchozího zadání; zkoumá a rozebírá zlaté útvary a útvary z nich vycházející a uvádí souvislosti mezi zlatým řezem a Fibonacciho čísly. Další podkapitoly se věnují útvarům v prostoru ve spojení se zlatým řezem. Praktická část obsahuje můj vlastní výzkum. Zkoumá takzvanou "magickou stránku" zlatého řezu, tedy jestli jsou útvary konstruované v tomto poměru opravdu nejlahodnější pro lidské oko, a tudíž se i nejvíc líbí. Závěrem práce uvádím několik vzorových úloh pro studenty druhého stupně základních škol, a středních škol. | cs_CZ |
uk.abstract.en | Golden Section Gabriela Novotná Abstract The first chapters of this thesis deal not only with the history, but also with the present of the golden section. It details the first references on record, describe the beginning of its intuitive and later also intentional usage, designation and terminology, and examines its application into the modern world. It also relates the lives of several personalities, too, above all Euclid, Plato, Leonardo Fibbonacci and Leonardo da Vinci. Then the thesis descibes the theoretical part aspects - expressions of the golden proportion and the golden number, as well as geometrical contructions on the basis of different default parameters. It investiates the golden figures and those which are derived from them and it shows connections between the golden section and Fibonacci numbers. In the following chapters the solid figures related to the golden section are examined. The next part deals with practical application and contains my own research. It analyses the so-called 'magical aspect' of the golden section, i.e. if the figures designed according to this ratio are really the most delightfull and the most appreciated ones. Finally, few specimen exercises for the secondary students are shown. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990015587740106986 | |