Prestiž, sebepojetí a problematika učitelského povolání
Prestige, Self-Conception and Problems of Teacher's Profession
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57875Identifiers
Study Information System: 124794
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Strouhal, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
6. 2. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
učitel, prestiž, profese, sebepojetí, sebevědomíKeywords (English)
teacher, prestige, profession, self-conception, self-confidenceBakalářská práce má teoreticko-empirický charakter a jejím cílem je popsat specifika učitelského povolání, jeho prestiž a sebepojetí učitelů. Její součástí je kvalitativní výzkumná sonda provedená mezi učiteli základních škol zaměřená na prestiž jejich profese. V teoretické části jsou popsané významné profesní charakteristiky a požadavky. Jsou zde zmíněna úskalí práce pedagogů, k nimž patří nejistota dosažení úspěchu odvíjející se ze specifického vztahu učitel-žák a konfliktnost rolí učitele daná různými očekáváními. Dále je v ní věnována pozornost sebepojetí učitelů a jejich nízkému profesnímu sebevědomí i jeho možným příčinám. Je zdůrazněn rozpor mezi vnímáním prestiže samotnými pedagogy, která je podle nich nízká a vysokým ohodnocením jejich povolání ve výzkumech veřejného mínění.
The aim of this bachelor's thesis is to describe the specifics, prestige and self-conception of the teacher's profession. The study is divided into two major parts. The theoretical part describes important characteristics and requirements of the teacher's profession. It also presents difficulties of teaching that covers uncertainty of success based on the specific teacher-pupil relation and the contradiction of teacher's roles caused by various expectations. The next issue is to analyse teachers' self-conception that covers the lack of self-confidence. The thesis reveals some of the reasons of low self-esteem. It is focused on the different perception of prestige by teachers and the public. The empirical part of this study is based on the questionnaire survey conducted among the teachers.