Češi hrají balkán: výzkum stereotypů českých hudebníků
The Czechs play the "balkan music": research on stereotypes of Czech musicians
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57733Identifiers
Study Information System: 88248
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Seidlová, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
General Anthropology
Department
Department of General Anthropology
Date of defense
26. 10. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Balkán, balkanismus, stereotypy, hudba, "balkánská muzika"Keywords (English)
Balkan, balkanism, stereotype, music, "balkan music"Předkládaná diplomová práce nabízí vhled do komunity pražských hudebníků, kteří hrají tzv. "balkánskou muziku". Ve výzkumu se věnuji českým hudebníkům, bez zjevných vazeb na Balkánský poloostrov a jejich představě Balkánu. Hudbu a hudební události považuji za momenty, ve kterých hudebníci svůj postoj a představy o Balkáně demonstrují. Převážná část práce vychází z mé osobní zkušenosti s "balkánskou muzikou" v českém prostředí a z působení v kapele Džezvica, na jejímž působení západní představu o Balkáně ukazuji především. Práce je spojením teoretických přístupů týkajících se stereotypizace a balkanismu, a terénního výzkumu, provedeného během let 2010 - 2012 v Praze. Nedílnou součástí je analýza polostrukturovaných rozhovorů s muzikanty na téma "balkánská hudba". Práce zachycuje, zda je možné na "český balkán" pohlížet optikou balkanismu a zda, jak a na jakém základě hudebníci své představy tvoří.
The thesis deals with the Czech community of musicians who play so-called "Balkan music". The research deals with those coming originally from the Czech Republic and who do not have any obvious links to the Balkan peninsula. The emphasis is put on their stereotypical notion about Balkans. The content of the music works they produce and the way how are performed are considered as the key moments how the musicians express their feelings and visions about Balkan. The most of the thesis originates from my personal experience with the "Balkan music" in the Czech environment and from my participation in the Džezvica band. This band is also utilized as an reference model of the "western idea"about the Balkan. The work comprises of both theoretical part denoting the stereotypization and balkanism and the field research carried out during years 2010-2012 in Prague. As an integral part follows the analysis of semi-structured interviews with selected musicians on the (general) topic "balkan music". As the main outcome, the thesis captures and analyses whether we can evaluate the "czech balkanism" with the balkanism and if and how are such musicians' concepts being made.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Krajanské skupiny na Balkáně jako téma české etnologie/antropologie
Lančová, Tereza (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Praha, 2021) -
Geopolitický diskurz iniciativy Open Balkan z pohledu Albánie a Srbska
Defence status: DEFENDEDBorolič, Tomáš (Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2024)Date of defense: 16. 9. 2024Tato diplomová práce poskytuje komplexní analýzu iniciativy Open Balkan (OB) a jejích dopadů na regionální spolupráci a geopolitiku západního Balkánu. Je dekonstruován mediální diskurz OB pohledem albánských a srbských ... -
IPA Bridge on the Danube: Cross-border Co-operation and Social Reconstruction in Slavonia and Vojvodina
Defence status: DEFENDEDVienne, Cassiopee (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2014)Date of defense: 25. 6. 2014Vztahy Chorvatska a Srbska jsou rozhodujícím faktorem pro mír a stabilitu v Západního Balkánu, který ovlivňuje mimo jiné proces rozšiřování Evropské unie v této oblasti. Nástroj Předvstupní Pomoci (NPP) je finanční ...