Essays on Access to Higher Education, Welfare Traps, and Welfare Migration
Essays on Access to Higher Education, Welfare Traps, and Welfare Migration
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57482Identifikátory
SIS: 139407
Katalog UK: 990016103920106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Herbst, Mikolaj
Moritz, Michael
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie a ekonometrie
Katedra / ústav / klinika
CERGE
Datum obhajoby
24. 7. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Introduction (in Czech) V první kapitole disertační práce, spolu s Michalem Frantou, analyzujeme pravděpodobnost podání si přihlášky a pravděpodobnost přijetí na vysokou školu pro populaci českých středoškoláků, kteří maturovali v akademickém roce 1997/1998. Zaměřili jsme se na hlavní faktory ovlivňující středoškolákovo rozhodnutí o přihlášení se na vysokou školu a na faktory ovlivňující rozhodnutí příslušné vysoké školy o přijetí konkrétního uchazeče ke studiu. Pro analýzu jsme využili výsledků srovnávacích testů, ve kterých byli maturanti v roce 1998 testováni ze znalostí v základních předmětech vyučovaných na střední školách. Tyto údaje jsme zkombinovali s údaji o uchazečích o vysokoškolské studium v České republice v roce 1998. Údaje o uchazečích navíc obsahují informaci o všech vysokých školách, kam se uchazeč hlásil a na které byl přijat. Hlavním cílem článku je porovnat pravděpodobnost podání přihlášky na VŠ a šance na přijetí pro dva totožné maturanty, kteří se liší pouze místem bydliště. Jeden maturant bydlí blízko univerzity a druhý bydlí od nejbližší univerzity ve vzdálenosti, která neumožňuje každodenní dojíždění. Přítomnost (blízkost) univerzity může potenciálního uchazeče o vysokoškolské studium ovlivnit dvěma způsoby. Jednak mají uchazeči bydlící blízko univerzity možnost bydlet dál se svými...
Introduction The research conducted for my dissertation covers topics from labor economics and consists of three empirical papers. In the first chapter, co-authored with Michal Franta, we analyze the demand for tertiary education in the Czech Republic depending on university proximity. The study explores the difference in the probability of entering tertiary education for two secondary school graduates who differ only in that the first one resides within commuting distance to a university while the other one does not. We presume that the advantage of having access to a local university follows in two ways: first, attending a non-local university is associated with costs, either for monetary or non-monetary reasons. These include direct costs (travel costs, accommodation outside the parental home) and indirect costs (opportunity costs). If individuals are cost sensitive, these extra costs may affect their decision to attend a university and which particular university to attend. Second, informational advantages from a university environment are beneficial in the enrollment process to a university. The information advantage to a potential applicant transfers through face-to-face contacts with university students and easier access to preparatory courses organized by local faculty for applicants, etc. We...
