Zjišťování a hodnocení kvality, efektivity a dopadů dalšího vzdělávání
Looking into and Evaluation Quality, Efficiency and Effects of Further Education
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57313Identifiers
Study Information System: 106995
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Palán, Zdeněk
Pisoňová, Mária
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
13. 12. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
andragogika, kvalita vzdělávání, hodnocení výsledků vzdělávání, metody zjišťování zpětné vazby, netody zjiš'továníé kvalityKeywords (English)
andragogy, quality of education, assessment results of education, methods that gain a feeback, methods that gain a qualityZjišťování a hodnocení kvality, efektivity a dopadů dalšího vzdělávání Tato disertační práce se zaměřuje na popis a porovnání metod získávání zpětné vazby o kvalitě vzdělávání dospělých. Zabývá se jednak institucemi, které celoživotní vzdělávání poskytují a jednak institucemi/organizacemi (úřady veřejné správy a školami), které svoje zaměstnance do kurzů celoživotního vzdělávání posílají. V teoretické části disertace je provedena komparace analýza a zhodnocení přístupů ke zjišťování zpětné vazby o kvalitě a efektivitě vzdělávání z pohledu poskytovatele i odběratele služby. Výzkumná část se zabývá analýzou zpětné vazby o kvalitě celoživotního vzdělávání v 50 institucích, které vzdělávání poskytují a 340 institucích/organizacích, které se zabývají vzděláváním svých pracovníků. Z těchto 340 institucí/organizací je 32 orgánů veřejné a státní správy a 308 dalších organizací veřejného sektoru (školy a účelové organizace). V této části práce je uvedeno, jak tuto problematiku řeší a jaké jsou silné a slabé stránky zvolených přístupů. V závěrečné části jsou shrnuta zjištění a uvedena doporučení a náměty.
Looking into and Evaluation Quallity, Efficiency and Effects of Further Education A thesis centers upon description and comparison of methods that gain a feedback in the field of the quality of further education. It considers both institutions providing further education and institutions/organisations (e.g. schools, offices of public administration) representing source of participants of further education courses. A theoretical part the thesis compares well known methods reporting on the quality and effectivity of further education in a view of both a provider and a customer. A research aims for an analysis of gaining a feedback in the field of further education from 50 providing institutions and 340 institutions/organizations in a role of a customer. Those 340 institutions/organizations include 32 offices of public administrative and another 308 publicly figuring organizations (e.g. schools). This part of the thesis also presents positives and negatives of chosen methods. A conclusion of the thesis summarizes findings and provides recommendations for both surveyed groups.