Informační chování redaktorů ve vydavatelském průmyslu
Information needs of editors in publishing industry
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57226Identifiers
Study Information System: 107800
CU Caralogue: 990015579400106986
Collections
- Kvalifikační práce [24136]
Author
Advisor
Referee
Stöcklová, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information and Library Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
5. 2. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Informační chování, informační potřeby, informační zdroje, chování při hledání informací, nakladatelství, knižní trh, elektronické publikování, redaktořiKeywords (English)
Information behaviour, information needs, information sources, information seeking behaviour, book publishing, book market, editors, electronic publishingDiplomová práce je zaměřena na problematiku informačního chování redaktorů z nakladatelství s důrazem na informační potřeby a zdroje informací. V první části se zabývá pozicí nakladatelství v informační společnosti, představuje trend elektronického publikování a jeho vliv na podobu knižního trhu. Následuje terminologický přehled vybraných pojmů z nakladatelství a jejich analýza. Další kapitola je shrnutím teorie informačního chování, souvisejících konceptů, modelů a dosavadních výzkumů v ČR. V závěru práce jsou shrnuty a analyzovány výsledky výzkumu, který byl pro potřeby práce realizován mezi českými redaktory. Na základě těchto výsledků jsou součástí práce také návrhy na zvýšení informační gramotnosti redaktorů.
This thesis is focused on the issues of information behaviour of editors from publishing with an emphasis on information needs and the sources of information. The first part deals with the position in the information publishing companies, the trend for electronic publishing and its influence on the book market. The following is an overview of selected terminological terms from publishers and their analysis. The next chapter is a summary of information behaviour theories, related concepts, models and current research in the Czech republic. The results of research that was realized for the purpose of the thesis between Czech editors are summarized and analyzed in the conclusion. Based on these results, proposals for the increasing of information literacy of editors are included in the thesis.