Motivační funkce školního hodnocení
Motivational function of educational evaluation
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57196Identifikátory
SIS: 96643
Katalog UK: 990015579970106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Krykorková, Hana
Oponent práce
Tvrzová, Ivana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství pedagogiky
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
30. 1. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Školní hodnocení, motivace, výkonová motivace, sebehodnoceníKlíčová slova (anglicky)
School evaluation, motivation, achievement motivation, self-appraisalPráce se zabývá školním hodnocením z hlediska jeho specifik a funkcí se zaměřením na motivační působení. Poznatky týkající se hodnocení jsou napřed uvedeny v samostatné kapitole, v níž jsou ukázány pozitivní a negativní stránky forem hodnocení v praxi. Část pojednávající samostatně motivaci zahrnuje výklad potřeb ve vztahu ke školním činnostem a krátké vysvětlení kauzální atribuce. Bližší pozornost je věnovaná výkonové motivaci, zvl. charakteristikám výkonových potřeb v souvislosti s reakcemi žáků na psychickou zátěž v úkolových situacích. Stručně jsou zmíněny některé novější teorie motivace a jejich aplikace ve škole, které poukazují na možnosti modifikování vnější motivace směrem k autonomii. Více jsou rozpracovány způsoby a aspekty hodnocení, které podporují motivaci a poskytují žákům vzory pro sebehodnocení. Kvalitativní výzkum je zaměřen na procesy hodnocení směřující k pozitivní motivaci. Závěrečné teze shrnují několik doporučení pro sebereflexi učitele v roli hodnotitele. Klíčová slova Školní hodnocení, motivace, výkonová motivace, sebehodnocení.
This thesis is focusing on school evaluation from the point of view of its specifics and functionality in regard to its motivation purpose. The findings regarding evaluation are shown in an independent chapter showing the positive and negative aspects of forms of assessment in practical application. Following chapter dealing with motivation describes needs in relation to school activities as well as brief explanation of causal attribution. More attention is paid to the achievement motivation, especially to characteristics of needs for achievement in relation to pupils' responses to mental stress in task situations. There are briefly mentioned some of the newer motivational theories and their application in school showing the possible modification of outer motivation to autonomy. Widely processed are methods and aspects of evaluation that support motivation and provide pupils with examples for self- assessment. Qualitative research is focused on assessment processes leading to positive motivation. Concluding proposition summarizes several recommendations for teacher in the role of evaluator. Keywords School evaluation, motivation, achievement motivation, self-appraisal.
